• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024

افتتاح بیش از ۷۲۰ میلیارد ریال طرح برای توسعه کشاورزی فارس

  • 17 بهمن 1401 - 8:30
افتتاح بیش از ۷۲۰ میلیارد ریال طرح برای توسعه کشاورزی فارس

همزمان با پنجمین روز از دهه فجر امسال طرح‌های زیربنایی بخش کشاورزی در تعدادی از شهرستان‌های استان فارس با صرف هزینه بیش از ۷۲۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

در پنجمین روز از دهه فجر ۱۴۰۱ آیین افتتاح طرح های کشاورزی در تعدادی از شهرستان‌های استان فارس ازجمله یک واحد سردخانه دو مداره و دومین فاز از یک واحد گلخانه ای در شیراز،آغاز بهره برداری از سه طرح زیر بنایی کشاورزی در کازرون و یک گلخانه سبزی و صیفی در خرم بید با حضور استاندار فارس و تعدادی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

افتتاح یک واحد سردخانه دو مداره در شیراز با ظرفیت ۵ هزار تن

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز یکشنبه در آیین افتتاح یک واحد سردخانه دو مداره در این شهرستان گفت: یک واحد ذخیره سازی و نگهداری محصولات کشاورزی در سردخانه دومداره با ظرفیت پنج هزار تن در سال همزمان با پنجمین روز از دهه مبارک فجر در شیراز افتتاح شد.

ذبیح الله سیروسی با اشاره به حضور استاندار فارس در این آئین تصریح کرد: سردخانه «وحید ارشادی » در شهرک بزرگ صنعتی شیراز با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان احداث و راه اندازی شده است که زمینه اشتغال حدود ۱۸ نفر را فراهم می کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه سرمایه گذاری ها در حوزه صنایع باعث می شود که ما در فصل عرضه بتوانیم ظرفیت بیشتری از تولید را به مدار صنایع تبدیلی تزریق کنیم، اظهار کرد: این واحد در حال حاضر امکان ذخیره‌سازی محصول سیب زمینی را برای صنایع تبدیلی در بهترین شرایط دارا است.

دومین فاز از یک واحد گلخانه ای در شیراز افتتاح شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز همچنین گفت: در پنجمین روز از دهه پرفروغ فجر دومین فاز از واحد گلخانه ای شرکت سمیران سلامت در منطقه ظفر آباد این شهرستان به وسعت ۱۰ هزار متر مربع به بهره برداری رسید.

سیروسی افزود: این فاز از گلخانه با سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد ریال احداث و راه اندازی شده است.

به گفته وی؛ این واحد مجوز احداث ۵۰ هزار متر مربع گلخانه را دارا است که بیش از این ۱۳ هزار متر مربع از آن بهره برداری رسیده است و در حال حاضر حدود ۲۳ هزار متر مربع از آن فعال است.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیش بینی می شود سالانه بیش از ۴۰۰ تن محصول سبزی و صیفی در این فاز جدید تولید شود، اظهار کرد: این گلخانه به کاشت گوجه فرنگی اختصاص دارد و از کشت به روش های هیدروپونیک و بستر خاکی بهره می برد و برای ۲۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم به همراه خواهد داشت.

سیروسی با اشاره به اینکه حمایت از زنجیره های ارزش تولید از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی است،گفت: با توسعه کشت های گلخانه ای ایجاد اشتغال پایدار، دستیابی به محصولات مختلف خارج از فصل، کاهش مصرف آب و به حداقل رساندن خسارت های محیطی محقق می شود.

آغاز بهره برداری از ۳ طرح زیر بنایی کشاورزی در کازرون

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون نیز یکشنبه در حاشیه آیین افتتاح طرح های کشاورزی این شهرستان گفت: در پنجمین روز از دهه مبارک فجر سه طرح زیربنایی بخش کشاورزی این شهرستان با صرف هزینه ۷۵۵۰ میلیون ریالی از محل اعتبارات سیل به بهره برداری رسید.

حمید رشیدی افزود: این طرح ها شامل لایروبی کانال های بخش جره و بالاده به طول ۱۳۰۰ متر، احیاء و مرمت یک رشته قنات در روستای گیخ و بهسازی ۷۰۰ مترجاده بین مزارع در روستای نرگس زار فامور است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیش از سه هزار خانوار روستایی از لایروبی کانال های بخش جره و بالاده منتفع می شوند، اظهار کرد: کانال های مذکور انتقال آب به قریب به ۶ هزار هکتار از اراضی منطقه را عهده دار هستند که با انجام لایروبی عملیات انتقال آب تسهیل و تسریع شده است.

وی با تاکید بر ضرورت بهسازی جاده های بین مزارع به منظور تسهیل تردد کشاورزان و ادوات مکانیزه ابراز کرد: بهسازی جاده بین مزارع فامور بستر سهولت رفت و آمد قریب به ۳۰۰ خانوار روستایی این منطقه را فراهم کرد.

این مقام مسوول در ادامه با اشاره به اینکه قنوات از میراث های کهن ایران زمین بوده و حفظ و نگهداری از آن به دلیل نقش ویژه در تامین آب برای کشاورزی ضروری است، افزود: مرمت و بازسازی قنات گیخ موجب بهره مندی ۳۵ خانوار و تامین آب ۱۱۵ هکتار از اراضی شده است.

جمعی از مردم و مسئولین بخش جره و بالاده نیز در آئین آغاز بهره برداری از این طرح ها حضور داشتند.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خرم بید نیز یکشنبه در حاشیه افتتاح طرح های بخش کشاورزی این شهرستان از افتتاح گلخانه سبزی و صیفی به مساحت هفت هزار متر مربع در بخش مشهد مرغاب این شهرستان در پنجمین روز از دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی خبر داد.

مهدی بهراد گفت: از طرح گلخانه سبزی و صیفی اعظم عرب شیبانی با سرمایه گذاری ۷۰ میلیارد ریال، که از ۳۴ میلیارد ریال تسهیلات بانکی بهره‌مند شده است، با ظرفیت تولید ۸۰ تن محصول در سال آغاز به‌کار کرد.

این مقام مسئول با اشاره به نقش و اهمیت توسعه گلخانه ها در کاهش مصرف آب بخش کشاورزی و افزایش تولید محصولات کشاورزی تصریح کرد: این گلخانه در حال حاضر به تولید فلفل دلمه ای اختصاص دارد و بستر اشتغال هفت را فراهم کرده است.

آئین بهره برداری از این طرح با حضور محسن ربانی زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس و جمعی از مسئولان محلی برگزار شد.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی شهرستان مرودشت نیز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای تاسیس این صندوق تا کنون ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه با شرایط آسان و مناسب به بانوان سهامدار این صندوق در این شهرستان پرداخت شده است.

مرضیه مکرمی با بیان اینکه تسهیلات با هدف حمایت از زنان فعال در حوزه های مختلف بخش کشاورزی پرداخت می شود، اظهار کرد: این تسهیلات از محل منابع داخلی شرکت صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی شهرستان مرودشت به سهامداران این شرکت پرداخت شده است.

به گفته وی؛ شرکت صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی شهرستان مرودشت از سال ۱۳۸۹ با ۱۴۰۰ میلیون ریال اعتبار و ۶۰۵ نفر عضو فعالیت خود را آغاز کرده است و در حال حاضر هزار و ۹۰۰ نفرعضو و ۳۰میلیارد ریال سرمایه ثبت شده دارد.

مکرمی با بیان اینکه تسهیلات فوق در راستای حمایت از توسعه فعالیت های اقتصادی کوچک و زود بازده درسطح روستاهای شهرستان مرودشت هزینه شده است، تصریح کرد: این تسهیلات در حوزه های زراعت و باغبانی شامل احداث یا توسعه گلخانه های کشت نشاء، کشت زعفران، فعالیت های حوزه صنایع تبدیلی محصولات زراعی و باغی، تامین نهاده های دامی و کشاورزی و پرورش زنبور عسل صرف شده است.

مکرمی افزود: تسهیلات مذکور علاوه بر ایجاداشتغال پایدارروستایی، منجربه افزایش مشارکت زنان درحوزه های مختلف تولید در بخش کشاورزی و کمک به کاهش مهاجرت روستائیان به شهر و درمواردی مهاجرت معکوس شده است.

ثبت دیدگاه