• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

هشدار درباره عرضه سموم غیرمجاز کشاورزی در رفسنجان

  • 19 تیر 1402 - 16:02
هشدار درباره عرضه سموم غیرمجاز کشاورزی در رفسنجان

فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه مهندسین کشاورزی و مسئولان فنی فروشگاه‌های کود و سم در قبال مردم وظیفه‌ای بالاتر از تأمین سلامت و امنیت غذایی ندارند، گفت: از ۱۴۱ فروشگاه کود و سم در این شهرستان ۲۴ مورد فاقد کارشناس فنی هستند.

حسین رضایی امروز ۱۹ تیرماه در جلسه نظارت بر نهاده‌های کشاورزی رفسنجان اظهار کرد: در تولید محصولات کشاورزی، یکی از مطالبات جدی مردم سامان‌بخشی فروشگاه‌های کود و سموم شیمیایی در این شهرستان است؛ چون با سلامتی مردم و محصول سر و کار دارند.

وی بر وجود کارشناس فنی در فروشگاه‌های کود و سم تأکید کرد و افزود: در تمام فروشگاه‌های کود و سموم شیمیایی کشورهای دیگر، کارشناس فنی وجود دارد و مسائل مربوط به نحوه و چگونگی استفاده سموم و مصرف کودها را در باغات به کشاورزان و متقاضیان توصیه‌های لازم را ارائه می‌دهند.

رضایی تصریح کرد: آن‌ها همچنین در داخل فروشگاه فضای اندکی به عنوان ویترین سموم کشاورزی دارند و به هیچ وجه سموم را داخل فروشگاه انبار نمی‌کنند.

فرماندار رفسنجان در ادامه گفت: چندی پیش برای ساماندهی بر اساس برنامه‌بندی وزارت جهاد کشاورزی، مقرر شد نام فروشگاه کود و سموم شیمیایی به داروخانه گیاه‌پزشکی تغییر یابد و علاوه بر آن حتماً باید پروانه تأسیس و پروانه صلاحیت فنی را داشته باشند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی افزود: همچنین این داروخانه‌ها باید کارشناس فنی آموزش‌دیده جذب کرده باشند تا مسائل مربوط به مصرف کود و سموم شیمیایی را به کشاورزان توصیه کنند.

رضایی بیان کرد: ۱۴۱ داروخانه گیاه‌پزشکی (فروشگاه کود و سم) در رفسنجان وجود دارد که از این تعداد ۲۴ مورد کارشناس فنی ندارند لذا در این فروشگاه‌ها باید کارشناس در رشته‌های زراعت، باغبانی و گیاه‌پزشکی جذب کنند و به آن‌ها  آموزش های لازم توسط نظام مهندسی کشاورزی ارائه شود. همه این داروخانه‌های گیاهپزشکی باید از سازمان نظام مهندسی کشاورزی پروانه تأسیس دریافت کنند و نسبت به اخذ پروانه صلاحیت فنی هم اقدام کنند.

وی تأکید کرد: در این داروخانه‌ها یا مراکز عرضه نباید سم قاچاق و غیرمجاز و تاریخ گذشته به فروش برسد که مطابق قانون با آن‌ها برخورد می‌شود.

ثبت دیدگاه