• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

فرماندار رفسنجان: وزارت کشاورزی اصراری بر کشت پسته ندارد

  • 31 تیر 1402 - 21:41
فرماندار رفسنجان: وزارت کشاورزی اصراری بر کشت پسته ندارد

فرماندار رفسنجان گفت: از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی سئوال کردیم که در پاسخ اعلام شد اصراری بر کشت و توسعه پسته نداریم و هر باغداری می‌تواند هر نوع کشتی را توسعه دهد.

حسین رضایی امروز ۳۱ تیرماه در اولین گردهمایی بررسی چالش‌های تغذیه‌ای درختان پسته در تالار خیام دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان اظهار کرد: باید بدانیم راهی که برای توسعه باغات پسته در پیش گرفتیم حداقل در پنج سال آینده دنیا به چه سمتی می‌رود و ما داریم چکار می‌کنیم و چقدر برنامه‌ریزی داریم.

وی افزود: در مابقی استان‌ها با شیب ملایمی پسته‌کاری رو به افزایش است اگر چه از نظر آب با محدودیت مواجه هستیم و قیمت نیز به نسبت محصولات دیگر بد نیست. در دنیا نیز کاشت و توسعه پسته رو به افزایش است.

فرماندار رفسنجان گفت: از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی سوال کردیم که در پاسخ اعلام شد اصراری بر کشت و توسعه پسته نداریم و هر باغداری می‌تواند هر نوع کشتی را توسعه دهد لذا وزارت جهاد کشاورزی برنامه خاصی برای باغات پسته ندارد. اما در ۲۸ استان کشور پسته‌کاری است و در استان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی پسته توسعه خوبی داشته است.

وی بیان کرد: با توجه به شرایطی که در استان کرمان داریم مقداری باغات پسته از دست می‌روند و ۱۰ هزار هکتار را در ۱۰ سال گذشته از دست دادیم، مخصوصا ارقام فندقی پیر می‌شوند و کله قوچی دارد از رده خارج می‌شود. در مجموع روند رشد باغات پسته در کشور به نفع ماست و به ضرر ما نیست.

فرماندار رفسنجان با بیان این‌که ۳۲ درصد پسته کل کشور امسال در استان کرمان تولید می شود، افزود: امیدواریم ستاد عالی پسته بزودی تشکیل و موانع صادراتی از سر راه صادرکنندگان برداشته شود.

رضایی با اشاره به اینکه با وجود تغییرات اقلیمی هر سال محصول تولید نمی‌شود، لذا با راهکارهای علمی تولید آن افزایش می یابد، بیان کرد: پیش‌بینی شده امسال در ۲۸ استان پسته خیز کشور ۲۰۰ هزار تن محصول برداشت شود که بیش از نیمی از آن در استان کرمان و شهرستان رفسنجان است.

فاصله زیاد کشاورزی با جامعه علمی

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان، استاد نمونه کشوری و کارآفرین برتر استان کرمان نیز در این همایش اظهار کرد: قشر کشاورز همیشه جزء سالم‌ترین، بهترین و معصوم‌ترین قشر بوده اند.

دکتر روح‌الله صابری افزود: چالشی که در زمینه کشاورزی در کشور ما وجود دارد این است که جامعه کشاورزی با دنیای علمی فاصله خیلی زیادی دارد و این باعث می‌شود کشاورزی رشد چندانی نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان جزء سخت‌کوش ترین قشر جامعه هستند، گفت: در منطقه رفسنجان که کویری است به دست آوردن محصول در چنین شرایط آب و هوایی یک پشتکار و عزم جدی می‌خواهد.

صابری افزود: در کشورهای پیشرفته ارتباط بین دانشگاه‌ها و سیستم کشاورزی شکل گرفته و پروژه‌های علمی در راستایی حرکت کرده که بتواند مشکل کشاورزی را حل کند. در این راستا کشاورزان باید دانشگاه را خانه خود بدانند و مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان تصریح کرد: رسالت دانشگاه این است که در حوزه کشاورزی کاری انجام دهد و لذا آماده همکاری با کشاورزان محترم هستیم.

دانشگاه باید بتواند گره‌ای از محیط پیرامون خودش باز کند

رئیس دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان نیز اظهار کرد: اساس تشکیل این دانشگاه در راستای خدمت به جامعه کشاورزی و همراه کردن علم با عمل است و استفاده از فناوری و علم در بحث کشاورزی است.

دکتر رضا رنجبرکریمی با اشاره به سخن امام حسین (علیه السلام) که می‌فرمایند از علمی که نفعی به دنبال نداشته باشد به خدا پناه ببرید، افزود: این سئوال پیش می‌آید که بعد از ۳۲ سال از تاسیس دانشگاه ولیعصر (عج) چقدر این نهاد علمی توانسته همکاری کند و بهره‌وری ما نسبت به ۵۰ سال پیش چه تغییری کرده است.

وی بیان کرد: همه این تشکیلات به واسطه این است که دانشگاه بتواند گره‌ای از محیط پیرامون خودش باز کند و علمش علم نافر و دانشش سودمند باشد و ما متاسفانه نتوانستیم به خیلی از این ارتباطات دست پیدا کنیم.

وی متذکر شد: امروز ما باسواد و دانشمند زیاد داریم و شهرستان ظرفیت و پتانسیل بالایی دارد و امیدواریم زمینه ای در راستای حل مشکلات باشد.

به‌گزارش ایسنا، اولین گردهمایی بررسی چالش های تغذیه ای درختان پسته با هدف ارائه راهکارها و توصیه های لازم جهت بهره برداری بیشتر، معرفی تیم مشاوره تخصصی در زمینه آنالیز آب، خاک، سم و کود و معرفی توانمندی آزمایشگاه مرکزی فوق تخصصی دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان جهت انجام آزمایشات آنالیز آب، خاک، سم و کود برگزار شد.

ثبت دیدگاه