• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024

تولید زعفران در کشور حدود ۵۰ درصد کاهش داشت

  • 22 شهریور 1401 - 14:26
تولید زعفران در کشور حدود ۵۰ درصد کاهش داشت

عضو شورای ملی زعفران ایران گفت:کاهش بارندگی و خشکسالی‌های اخیر در کشور به‌ویژه دراستان‌های تولیدکننده زعفران باعث کاهش حدود ۵۰ درصدی زعفران در کشور شد.

علی حسینی کازرون اظهار کرد: با توجه به خشکسالی سال گذشته میزان تولید زعفران در کشور از ۴۵۰ تن در سال  به ۲۰۰ تن کاهش یافت. 

عضو  شورای ملی زعفران کشور با اشاره به اینکه در کشت و بالابردن سطح کیفیت زعفران باید سیاست بهتری اتخاذ کرد، افزود: شناسنامه‌دار کردن زعفران بهترین و مناسب‌ترین راهکار بالابردن سطح کیفیت زعفران در کشور است که شورای ملی زعفران فراتر از وظایف خود  از سال ۹۱ به مدت ۴سال نسبت به شناسنامه دار کردن زعفران اقدام کرد اما وزارت جهادکشاورزی عزم جدی و استمرار در اجرای این طرح نشان نداد و پس از گذشت  ۱۰سال همچنان اجرای طرح  شناسنامه دار کردن زعفران  با هدف بالا بردن سطح کیفیت زعفران جزء مطالبات است.

رییس انجمن تولید کنندگان زعفران استانهای خراسان جنوبی اضافه کرد: با توجه اینکه ۶۰ کشور دنیا خریدار زعفران از کشور هستند ما اگر بخواهیم در سطح دنیا خریداران بیشتری داشته باشیم و به عنوان کشور برتر در تولید زعفران باشیم و ارزش افزوده بیشتری وارد کشور کنیم باید بر بالا بردن سطح کیفت محصول بیشتر تلاش کنیم و خام فروشی را کنار بگذاریم. 

عضو شورای ملی زعفران کشور ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ صادرات زعفران در ماه‌های مختلف بین ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش داشت. 

حسینی به وضعیت کشت زعفران استان فارس هم  اشاره کرد و گفت: فارس از استان‌های قدیمی تولیدکننده زعفران در کشور است و در سال‌های اخیر با سفر اعضای کمیته شورای فراوری زعفران که به این استان و شهرهای کازرون، مرودشت، سپیدان و استهبان داشته است، آموزش‌های طرح بهبود زعفران را  در اختیار کشاورزان قرار داده است‌.

 وی بیان داشت: امروز کشاورزان زعفران کار استان فارس توانسته‌اند زعفران با کیفیت به جامعه کشاورزی ارائه دهند و خوشبختانه شاهد درخشش زعفران در استان فارس هستیم ،  با طرح بهبودی که اجرا شده  و  زعفران استان فارس توانست به‌ عنوان یکی از برندهای معتبر کشور مطرح شود.

حسینی ابراز امیدواری کرد با سیاستی که دولت در حمایت  از زعفران کاران قدیمی دارد، شاهد روند کشت زعفران در  مناطقی قدیمی باشیم که با پدیده کم آبی مواجه هستند و استعداد کشت زعفران دارند تا بتوانیم با کشت این محصول ، درآمد خوبی در جهت جبران خسارت کاهش درآمد از سایر کشت ها برای کشاورزان ایجاد کنیم.

ثبت دیدگاه