• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

کشت ۴۵۰ هکتار گوجه فرنگی خارج از فصل در لارستان فارس آغاز شد

  • 26 مرداد 1401 - 14:52
کشت ۴۵۰ هکتار گوجه فرنگی خارج از فصل در لارستان فارس آغاز شد

کارشناس مرکز جهاد کشاورزی لارستان با اشاره به شرایط آب و هوایی گرم و خشک این شهرستان و فراهم بودن امکان کشت خارج فصل گفت: کشت ۴۵۰ هکتار گوجه فرنگی خارج از فصل در این شهرستان آغاز شد.

عالیه سادات رفعت حقیقی افزود: کشت های خارج از فصل در این شهرستان تامین کننده نه تنها مناطق جنوبی و استان فارس بلکه به دلیل نیاز مبرم برخی محصولات از جمله گوجه فرنگی در فصل زمستان و پاییز به دیگر و استان های مختلف کشور هم صار می شود.

وی تصریح کرد: یک نمونه از کشت های طرح استمرار و یا خارج از فصل گوجه فرنگی است که از اواخر مردادماه در لارستان آغاز می شود و به طور معمول تا نیمه نخست مهرماه هم طول می کشد.

وی گفت: زمان برداشت و تولید این محصول هم در اواخر پاییز و اوایل زمستان است یعنی آن زمان که این محصول در سطح کشور با کاهش محسوس تولید مواجه است اما با توجه به شرایط خاص آب و هوایی این محصول در منطقه لارستان قابل برداشت است.

رفعیت حقیقی تصریح کرد :از آنجا که در فصل برداشت این محصول برخی مناطق با سرما و یخبندان مواجه می شوند و امکان کشت این محصول را سخت می کند اما در لارستان به دلیل شرایط خاص آب و هوایی ،این گونه محصولات و صیفی جات در قالب کشت های خارج از فصل کاشت می شوند.

این کارشناس جهاد کشاورزی لارستان همچنین پیش بینی میزان تولید گوجه فرنگی در طرح استمرار این شهرستان را نیز افزون بر ۱۸ هزار تن عنوان کرد.

وی با بیان اینکه کشت گوجه فرنگی خارج از فصل برای تامین محصول در فصول سرد سال و در فضای باز انجام می‌شود، گفت: گوجه فرنگی تولیدی لارستان از اواخر پاییز  به بازار مصرف می رسد و عرضه خواهد شد.

او اضافه کرد: عمده ارقام گوجه فرنگی قابل کشت در مزارع لارستان هم شامل برنتا، افرا، متین، ٨٣٢٠ ، ۶١٨٩ و اولا است که به صورت نشایی کاشت و با سیستم های نون و آبیاری تحت فشار میز آبیاری می ‌شود.

رفعت حقیقی با اشاره به اینکه عمده سطح زیر کشت گوجه فرنگی در مناطق و روستاهای هرمود مهرخویی و زاهد محمود است، افزود: در سایر نقاط این بخش از جمله صحرای نیمه، کرمستج، کاسه دار، کهنه و علی آباد نیز کشت این محصول رونق دارد.

وی یادآور شد: همچنین نشاء گوجه فرنگی مورد نیاز کشاورزان این بخش در همین شهرستان تولید شده است که علاوه بر ایجاد اشتغال فصلی قابل توجه، باعث کاهش هزینه های تولید کشاورزان و جلوگیری از انتقال  آفات و بیماری های گیاهی از دیگر شهرستان ها می شود.َ

شرایط آب وهوایی گرم و خشک لارستان فارس اگر چه مردم این مناطق را با مشکلات و چالش های کمبود منابع آبی مواجه کرده اما مزیت هایی هم در برخی حوزه ها از جمله کشاورزی و به ویژه در زمینه کشت محصولات و صیفی جات با عنوان طرح استمرار و یا به اصطلاح خارج از فصل نیز دارد.

شهرستان لارستان دارای ۵۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان ۳۲ هزار هکتار دیم و ۲۳ هزار هکتار آبی است.

این شهرستان به مرکزیت شهر لار و با جمعیتی حدود ۲۰۰ هزار نفر در فاصله ۳۸۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

ثبت دیدگاه