• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024

اجرای ۸۰ هکتار طرح زراعت چوب در اقلید فارس

  • 30 خرداد 1401 - 12:23
اجرای ۸۰ هکتار طرح زراعت چوب در اقلید فارس

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اقلید گفت: امسال با اقدامات ترویجی و آموزشی کاشت نهال برای کشاورزان، افزون بر ۸۰ هکتار از اراضی منطقه شهرمیان و حسن آباد زیر کشت نهال صنوبر قرار گرفت.

اسحاق امیدوار، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گران شدن نرخ ارز، الوار و چوب های وارداتی، ممنوع شدن برداشت چوب از جنگل های کشور و طرح های حمایتی تسهیلاتی برای زراعت چوب، باعث رونق دوباره زراعت چوب در کشور شده است.

وی ادامه داد: برای زراعت این محصول از گونه های سریع رشد و اصلاح نژاد شده استفاده می شود که بهره برداران می توانند بعد از ۴ تا ۵ سال چوب برداشت کنند.

امیدوار با اشاره به طولانی بودن زمان کشت و زراعت چوب گفت: به افراد پیشنهاد کشت تلفیقی می شود به طوری‌ که در بین درختان چوب می توانند صیفی جات یا گیاهان دارویی بکارند تا بتوانند هزینه های تولید خود را مدیریت کنند.

وی درباره پیشینه زراعت چوب در اقلید گفت: این کشت  از سال ۱۳۹۰ در شهرستان شروع شد ولی به دلیل عدم آشنایی کشاورزان با روش های کشت و همچنین بازار نامناسب با عدم استقبال روبرو شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اقلید گفت: ۱۱۰ میلیون تومان در هکتار سود خالص از زراعت چوب است.

وی با اشاره به توزیع نهال رایگان از طرف اداره منابع طبیعی به متقاضیان کشت افزود: پیش بینی می شود این میزان کشت در سال ۱۴۰۱ افزایش قابل توجهی یابد.

امیدوار افزود: متقاضیان زراعت چوب می‌توانند درخواست خود را به اداره منابع طبیعی تحویل دهند که پس از بررسی وضعیت فنی و حقوقی عرصه و تصویب طرح در کمیته فنی نهال استان، قرارداد با آنان منعقد خواهد شد.

شهرستان اقلید در ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

ثبت دیدگاه