• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024

مبارزه با آفت مگس میوه انبه در گراش فارس ادامه دارد

  • 13 شهریور 1400 - 16:44
مبارزه با آفت مگس میوه انبه در گراش فارس ادامه دارد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش فارس گفت: با پایش ۵۰۰ هکتار باغ میوه انبه در شهرستان گراش و نصب ماده جذب کننده حشره، عملیات مبارزه با آفت مگس میوه انبه به صورت جدی ادامه دارد و تاکنون در بیش از ۱۵۰ هکتار عملیاتی شده است.

حسن مرادی روز جمعه به ایرنا گفت:  مگس میوه انبه از آفات بسیار خطرناک مرکبات در استان های جنوبی کشور است که مبارزه و دفع آفات آن همواره با مشکلات فراوانی روبرو بوده ویکی از دغدغه های اصلی باغ داران و مدیران جهاد کشاورزی است.

وی تصریح کرد: این آفت قابلیت ریشه کنی کامل را ندارد اما با رعایت برخی اصول از جمله پایش مستمر باغ ، نصب به موقع تله های فرمونی ، نصب کارت زرد ، رعایت بهداشت کف باغ ، جمع آوری روزانه و امحاء میوه های آلوده و ریخته شده در پای درخت ، عدم جابجایی میوه های آلوده ، ضدعفونی سبد و سایر ادوات برداشت و در مواقع ضروری با مبارزه شیمیایی می توان از میزان آلودگی و انتشار آفت جلوگیری کرد.

مرادی یادآور شد: هر ساله و از اواخر اردیبهشت ماه همزمان با تشکیل میوه در مرحله فندقی عملیات پایش شروع می شود و بازدید مستمر و سرکشی از باغ ها نیز تا زمان برداشت میوه ادامه دارد.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان گراش همچنین درخصوص نحوه خسارت این آفت افزود: حشره ماده، تخم های خود را به درون بافت میوه تزریق می کند و لاروها شروع به تغذیه از بافت میوه کرده و در اثر تغذیه لارو راهی برای ورود و گسترش قارچ ها و باکتری ها به داخل میوه ایجاد می شود.

مرادی تصریح کرد: مواد مورد نیاز برای مبارزه با آفت در شهرستان به میزان کافی موجود است و باغداران در صورت نیاز می توانند با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی و پس از تایید کارشناس وآموزش  نحوه نصب تله به صورت رایگان، مواد مورد نیاز را دریافت کنند. 

شهرستان گراش دارای حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی اعم از دیم و آبی است.این شهرستان در فاصله ۳۵۹ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

ثبت دیدگاه