• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

تولید کود داروی درمان سرطان خاک در شیراز

  • 05 تیر 1400 - 14:09
تولید کود داروی درمان سرطان خاک در شیراز

فرحبخش محقق کشاورزی در گفت گو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما،مرکز فارس، گفت: این محلول که یک نوع کود داروست و پایه کاملا گیاهی دارد نه تنها خاک را تقویت و استریل می‌کند، می‌تواند با تغییر pH خاک، محیط را برابر رشد بی رویه نماتد‌ها اسیدی و جمعیت آن‌ها را کنترل کند.

وی گفت: نماتد موجودات میکروسکوپی خاک زی هستند که در خاک وجود دارند و با هر گونه تغییر در اکوسیستم خاک، جمعیتشان می‌تواند بی رویه رشد و اصطلاحا خاک را مسموم و سرطانی کنند.

وی افزود: این موجودات انگلی، یکی از خوراک های کرم خاکی نیز هست.

به گفته این محقق کشاورزی، استفاده بی رویه از سموم و کود‌های شیمیایی سبب برهم خوردن اکوسیستم طبیعی خاک و در نتیجه برهم خورون تعادل جمعیتی کرم خاکی و نماتد در خاک شده است.

فرحبخش افزود: رشد بی رویه نماتد سبب حمله آن‌ها به ریشه گیاهان، درختان و زراعت شده و با نفوذ این انگل به درون سلول‌های ریشه، ریشه‌ها را غده غدّه و شبیه سرطان می‌کند؛ که این عامل به تدریج سبب له شدن ریشه و در نتیجه، زردی و ریزش برگ گیاه، ریز شدن محصول، کاهش شدید محصول و بی کیفیتی آن و در نهایت از بین رفتن گیاه می‌شود.

به گفته خشجان کارشناس هایپر کلینیک گیاه پزشکی دانشکده کشاورزی شیراز نماتد‌ها در خاک وجود دارند و برخی نمونه‌های آن‌ها از جمله نماتد ریشه گرهی به دلیل رشد بی رویه می‌توانندبه عامل سرطان زا در خاک تبدیل شوند و با ایجاد گره یا همان غده‌ها در ریشه زراعت هایی، چون صیفی جات، چغندر، و مرکبات عامل نابودی گیاه شوند.

فرحبخش که محصول نماتد کش را باعنوان نماکوب به تولید آزمایشگاهی رسانده، در دو سال اخیر این محصول را بر روی دوباغ انار و مرکبات در کازرون که به بیماری نماتد گرفتار شده بودند به مرحله آزمایش بالینی رسانده و موفق به کنترل جمعیت نماتد در خاک این دو باغ و بازگرداندن درختان به محصول شده است.

آقایان خواجه و خسرویان دو باغدار کازرونی که از سال ۹۷ به دلیل بیماری شدید درختان باغشان، از این محصول استفاده کرده اند ضمن تایید اثر بخشی این محصول می‌گویند، درختانی که به مرز مرگ رسیده بودند و به پیشنهاد برخی می‌بایست بریده می‌شدند، بعد از دو سال استفاده از محلول نماکوب، حالا به ثمر نشسته و از مرگ نجات یافتند.

به گفته این دو باغدار، این محلول از نظر هزینه بسیار به صرفه‌تر از دونمونه وارداتی موجود در بازار است و قابل دسترس‌تر از دو نمونه خارجی است و اثر بخشی خوبی هم در از بین بردن و کنترل جمعیت نماتد خاک دارد.

فرحبخش می‌گوید این محلول با یک هشتم قیمت نمونه‌های خارجی موجود، تولید می‌شود و این مزیت رقابتی دیگر این محلول گیاهی است.

ثبت دیدگاه