• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024

۱۲ هکتار از اراضی شهرستان جهرم به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافت

  • 11 اردیبهشت 1400 - 18:00
۱۲ هکتار از اراضی شهرستان جهرم به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافت

مدیر جهاد کشاورزی جهرم گفت: استقبال خوب از کشت گیاهان دارویی در شهرستان جهرم وجود دارد و در سال زراعی جاری بیش از ۱۲ هکتار از اراضی شهرستان به کشت مستقیم این گیاهان اختصاص یافته است.

علی جوکار روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: محصول تولیدی به شهرستان و استان‌های مختلف و جهت صادرات به کشورهای خارجی ارسال می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به استقبال بهره‌برداران، همچنین حمایت از تسهیلات بیشتر ، امیدواریم در سال آینده کاشت این محصولات به بیش از ۳۰ هکتار نیز افزایش یابد.

وی ابراز کرد: گیاهان دارویی کشت شده در جهرم شامل آویشن باغی، مورینگا، نعنا فلفلی، چای ترش، مرزن جوش و… است که با توجه به نیاز آبی کمی که این گیاهان دارند می توانند جایگاه مناسبی در محصولات باغی شهرستان به خود اختصاص دهند.

وی افزود: کشت گیاه دارویی در شهرستان جهرم بر اساس سیاست اقتصاد مقاومتی، کم‌آب‌بر بودن محصول و اشتغال‌زایی، ترویج مناسبی داشته و از آن استقبال شده است.

به گفته وی ضروری است بهره‌برداران قبل از کاشت این نوع گیاهان جهت مشاوره به کارشناسان گیاهان دارویی و باغبانی جهاد جهرم مراجعه کنند.

همچنین در نشست فنی که با حضور مشاور تخصصی گیاهان دارویی و عضو انجمن گیاهان دارویی ایران برگزار شد، درباره اهمیت کشت و توسعه گیاهان دارویی، حمایت از بخش تولید و شناسایی بازار هدف و فرآوری گیاهان دارویی به جای فروش خام آن به منظور حضور موفق‌تر در بازار فروش، بحث و گفت‌وگو شد.

مدیر جهاد کشاورزی جهرم بیان کرد: سطح کل کشت گیاه دارویی در شهرستان جهرم ۲۴۰هکتار است که مربوط به مزارعی است که به صورت غیرمستقیم و در کنار سایر محصولات مثل نخل و گلخانه و… گیاهان دارویی تولید می‌شود.

کشت گیاه دارویی با ارزش مورینگا در دانشگاه پیام‌نور جهرم

رئیس دانشگاه پیام نور جهرم نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت:در ادامه توسعه کاشت گیاهان دارویی، با نظارت مسئول توسعه و تحقیقات کشاورزی این دانشگاه، ۲۰۰ اصله درخت دارویی با ارزش مورینگا در این دانشگاه کشت شده است.

دکتر محمد قناعتیان افزود: طرح بلند مدت کاشت گیاهان  دارویی در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه ماه گذشته با کاشت گیاه دارویی آویشن آغاز شد و با کاشت دیگر گیاهان ارزشمند دارویی در آینده نزدیک ادامه می یابد.

وی تصریح کرد: علاوه بر درآمدزایی، برگزاری دوره‌های آموزش عملی در خصوص کاشت گیاهان دارویی و بسترسازی برای کارهای پژوهشی از جمله اهداف این طرح است.

گیاه مورینگا را درخت معجزه می‌شناسند و با توجه به اهمیت زیاد دارویی درکشورهای دیگر سرمایه‌گذاری خوبی روی کاشت این درخت انجام می‌دهند. این گیاه علاوه بر ارزش غذایی بالا، دارای ارزش اقتصادی نیز است.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شیراز قرار دارد.

ثبت دیدگاه