• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024

سلامت بانوان ایرانی و مراقبت‌های میانسالی

  • 25 مهر 1395 - 19:04
سلامت بانوان ایرانی و مراقبت‌های میانسالی

هفته سبا (سلامت بانوان ایرانی) ۲۴ الی ۳۰ مهر ماه بر همه بانوان ایرانی مبارک

 جمعیت گروه سنی میانسالان (۵۹-۳۰ساله) در کشور بالاست واین جمعیت بطور روز افزونی در حال افزایش است.

بیماری در این گروه بیشترین فشار اجتماعی و اقتصادی را به جامــعه وارد می‌کند. بیماری‌ها در این گروه سنی هم بر میزان در آمدزایی موثر است وهم می‌تواند در خصوص مسائل اجتماعی مشکلاتی ایجاد نماید.

 میانسالان یا به عبارت دیگر والدین، محور سلامت خانواده هستند و مرگ ومیر و ناتوانی ایشان همه ابعاد سلامت خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خطرات تهدید کننده سلامتی این گروه بر سلامت سایر گروههای سنی در خانواده نیز موثر است..

 رسالت برنامه سلامت میانسالان ارتقاء‌ و حفظ سلامت کلیه زنان میانسال صرف نظر از ملیت، مذهب، قومیت، محل سکونت و… می‌باشد.

 بخشی از مشکلات سلامت میانسالان به علت ناکافی بودن آگاهی زنان از اهمیت توجه به روش‌های پیشگیری از ابتلا به این معضلات ایجاد شده لذا در همه برنامه‌های میانسالان آموزش گروه هدف از اصلیترین فعالیت‌ها در نظر گرفته شده است. در عین حال امید به زندگی در کشور در حال افزایش است باید با اهمیت دادن به سلامت می‌انسالان از افزایش طول عمر همراه با سلامت کامل جسمی، اجتماعی و روانی حمایت کنیم.

برنامه کشوری میانسالان شامل برنامه سلامت بانوان ایرانی (سبا) سلامت مردان ایرانی (سما) است و گروه سنی ۳۰-۵۹ سال را مد نظر دارد. این برنامه‌ها با همکاری کار‌شناس بهداشت خانواده، ماما و پزشک و با استفاده از دستورالعملهای کشوری درکلیه مراکز خدمات جامع سلامت شهری وروستایی انجام می‌شود.

 هدف کلی و دراز مدت برنامه، کاهش ناتوانی‌ها و مرگ ومیر و بهبود کیفیت زندگی و اهداف کوتاه مدت آن شامل ارتقای شیوه زندگی، پیشگیری و تشخیص زود هنگام عوامل خطر و بیماریهای مهم در هر یک از افراد گروه هدف می‌باشد.

گروه سنی ۵۹-۳۰ سال بانوان می‌توانند جهت انجام مراقبتهای میانسالی به مراکز خدمات جامع سلامت یا خانه‌های بهداشت محل سکونت خود در شهرستان انار مراجعه نمایند.

 روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان انار

ثبت دیدگاه