• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

وضعیت پسته امسال “نگران کننده نیست”

  • 28 اسفند 1400 - 8:29
وضعیت پسته امسال “نگران کننده نیست”

بهاره علیرضایی: یک عضو موسسه تحقیقات پسته در خصوص نگرانی کشاورزان شهرستان‌های انار و رفسنجان در خصوص “مغز نگرفتن کامل پسته‌ها و احتمال افزایش درصد پوکی” گفت: در خصوص دیر به مغز رفتن پسته‌ها در سال جاری جای هیچ نگرانی نیست.

دکتر محمد عبداللهی عزت آبادی، عضو موسسه تحقیقات پسته به انارپرس گفت: همانطور که درخت پسته به تعداد ساعت خاصی سرما در زمستان نیاز دارد، به همین ترتیب به گرما نیز نیاز دارد.

وی افزود: در سال جاری ابتدای سال درختان پسته دیر سبز شدند و انتظار طولانی برای سبز شدنشان هنوز فراموش نکرده‌ایم. در ادامه سال هم هوا خنک بود. این خنکی هوا تا نیمه‌های خرداد و پایان ماه مبارک رمضان ادامه داشت. تازه ۴۰ روز است که هوا گرم شده و این تعداد روز هوای گرم برای مغز گرفتن کافی نیست.

این عضو موسسه تحقیقات ادامه داد: امسال اول مرداد برابر با اول تیرماه هر سال است. درست است که هوای چند روز اخیر خیلی گرم شده اما این گرمی جبران خنکی اول سال را نمی‌کند. چنانچه سرماهای زیاد چند روز زمستان جبران تعداد ساعت کم سرمای طول زمستان را نخواهد کرد.

به گفته وی، با ادامه تابستان و تأمین نیاز گرمایی، مغز گرفتن پسته‌ها به حالت طبیعی بر می‌گردد.

دکتر عبداللهی عزت آبادی گفت: تنها در صورتی با مشکل بر می‌خوریم که اول مهرماه با سرمای زودرس پاییز روبرو شویم که احتمال آن ضعیف است. حتی در این صورت نیز تنها مشکلی که ایجاد خواهد شد افزایش درصد پسته‌های دهن بست و نیمه مغز خواهد بود و درصد پوک نسبت به سال‌های قبل چشمگیر نخواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تولد دوباره انار پرس را تبریک می گویم. امیدوارم همه دوست داران خوش نیت و زحمت کش اناری دست به دست هم دهند و تا مردم این سرزمین عزیز، همه این خدمت گذاران را با هم داشته باشند.

ثبت دیدگاه