• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024

دادگاهی در تهران در یک پرونده، «قرار دادن عکس بدون حجاب» در شبکه‌ اجتماعی را جرم ندانست

  • 27 آذر 1395 - 11:31
دادگاهی در تهران در یک پرونده، «قرار دادن عکس بدون حجاب» در شبکه‌ اجتماعی را جرم ندانست

دادگاهی تهران در خصوص یک پرونده کیفری مربوط به قرار گرفتن عکس بدون حجاب یک زن در پروفایل یکی از شبکه‌های اجتماعی، رای داد که «نظر به مفهوم ماده ۱۴ قانون جرایم رایانه‌ای و ۶۴۰ قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۵ و معنای انتشار، صِرف قرار دادن تصویر بدون حجاب در صفحه فیسبوک جهت معرفی خود، اگرچه نفس عمل مذموم و قبیح است اما فاقد وصف انتشار است و بنابراین به جهت عدم احراز عنصر مادی، به استناد قانون آیین دادرسی کیفری رأی بر برائت نامبرده صادر و اعلام می‌گردد.»

به گزارش روزنامه جام‌جم، دادگاه تجدیدنظر نیز این رای دادگاه کیفری ۲ تهران را تایید کرده و آن را قطعی دانسته است.

تحلیل پرونده

شاهرخ صالحی‌کرهرودی، کارشناس ارشد حقوق خصوصی در این خصوص نوشت:

برای تحقق هر جرمی وجود سه عنصر ضروری و لازم است؛ اول عنصر مادی جرم، یعنی متهم باید رفتاری مرتکب شده باشد که قانونگذار آن را جرم دانسته باشد. دوم عنصر معنوی جرم است، یعنی متهم باید با سوءنیت رفتار مجرمانه انجام داده باشد. سوم، عنصر قانونی جرم بوده و به این معنا است که در قانون باید برای آن رفتار مجرمانه، مجازات تعیین شده باشد تا بتوان با استناد به آن، فرد مجرم را محکوم و مجازات کرد.

حالا درخصوص این پرونده، با بررسی رای دادگاه بدوی و تایید رای بدوی در دادگاه تجدیدنظر می‌توان نتیجه گرفت که قراردادن تصاویر بدون حجاب در شبکه اجتماعی گرچه گناه شرعی محسوب می‌شود، اما به دلیل عدم شمول لفظ «انتشار» بر قراردادن این تصاویر در شبکه‌های اجتماعی، عنصر مادی جرم محرز نشده است.

به بیان دیگر نمی‌توان رفتار متهم در قراردادن تصاویرش را رفتار غیرقانونی قلمداد کرد و درنتیجه جرمی به وقوع نپیوسته است.

ثبت دیدگاه