• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

«نقش داعش در افزایش گرد و غبار در ایران»

  • 06 آذر 1395 - 13:30
«نقش داعش در افزایش گرد و غبار در ایران»

محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید فعالیت‌های نظامی داعش در عراق باعث از بین رفتن پوسته خاک و در نتیجه افزایش گرد و غبار شده است.

درویش گفت: «پوسته زمین در عراق پوسته بسیار نازکی است، عراق یک بستر ریزدانه دارد و شبیه خوزستان ماست. عراق آبخوان ندارد و در بسیاری از مناطق آن قابلیت حفر چاه میسر نیست و بنابراین رفت و آمد بسیار زیاد تانک‌ها و خودروهای نظامی و انفجارهای متعدد در این سرزمین و دامنه ناامنی‌های گسترده در آن سبب شده تا پوسته خاک در عراق متلاشی شود و همین مسأله موجب شد تا چشمه‌های تولید گرد و خاک، از شش چشمه در سال ۱۳۶۷ به بیش از ۲۹۰ چشمه تا زمان حاضر برسد.»

به گفته وی، «این جنگ‌های مداوم و مختلف و بمباران‌های بیش از حد هوایی و مین‌ها و مواد منفجره، همه و همه موجب تشدید این ماجرا شده است به طوری که عراق در حال حاضر دچار ورشکستگی اکولوژیکی شده و وقتی یک کشور دچار ورشکستگی اکولوژیکی می‌شود به مراتب خطر بیشتری را برای منطقه پیرامون خود دارد.»

ورشکستگی اکولوژیکی عراق

درویش در مورد ورشکستگی اکولوژیکی می گوید: ورشکستگی اکولوژیکی یعنی میزان طبیعی تولید یک سرزمین به مراتب از میزان مصرف آن کمتر شود. کشوری که دچار این رخداد میشود دسته کم تا چند نسل نمی تواند شرایط خود را دارای ثبات کند و توان تاب آوری زیستی خود را احیا کند. در حالیکه کشورهایی که دچار ورشکستگی اقتصادی میشوند با تزریق وام می توانند به شرایط طبیعی بر گردند ولی چنین چیزی در مورد ورشکستگی محیط زیستی ممکن نیست.

»کشور عراق دچار ورشکستگی اکولوژیکی شده و همه سرزمین به چشمه تولید گرد و غبار تبدیل شده است. رودخانه ها، چشمه ها و اراضی کشاورزی آن نابود شده، حتی اگر امنیت برقرار شود هم سال‌های زیادی طول می‌کشد تا بتواند حق‌آبه دجله و فرات را از ترکیه پس بگیرد که این خود مراحل بسیار سختی را در مجامع بین‌المللی پیش رو دارد.»

ثبت دیدگاه