واحد پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای ایران اعلام کرد که نزدیک به شش میلیون ایرانی در سال ۹۴ به بازی «کلش آف کلنز» مشغول بوده و ایرایان تا پایان این سال در مجموعه ۱۳۲ میلیارد تومان برای این بازی هزینه کردهاند.
بر اساس این تحلیل آماری هر بازیکن ایرانی به طور متوسط ۷۵۰۰۰ تومان برای این بازی خرج کرده است و پرداختها هم غالبا از طریق درگاه اینترنتی بوده است.
از خلاقیت تا تحریک هیجانات
اما چرا «کلش آف کلنز» اینگونه توانسته علاقمندانش را به همراهی و هزینه مالی مجاب کند؟ براساس اطلاعات کسب شده در این پویش ملی، «نوآوری و خلاقیت» موجود در بازی عامل اصلی جذب نوجوانان به این بازی بوده است.
در کنار این عامل «تحریک هیجانات و احساسات و عواطف بازیکنان»، دلیل اصلی برای پرداخت هزینه بیشتر در بازی بوده است.
بیشتر پرداختها، به منظور کاهش زمان انتظار برای بازی کردن (مانند تسریع عملیات ساخت و ساز) صورت گرفته است و این مسئله از دو موضوع ناشی میشود. اولا اینکه ۸۵ درصد از بازیکنان اعلام کردهاند که تقریبا و در مواردی کاملا به بازی عادت و وابستگی پیدا کردهاند. بنابراین منتظر ماندن برای آنها تا بتوانند مجددا به ادامه بازی بپردازند بسیار دشوار است.
دوما اینکه بازیکنان اعتقاد دارند پرداخت برای پیشرفت مستقیم در بازی (مثل خرج کردن پول برای تقویت نیروها) لذت رقابت را از بین میبرد و به همین دلیل از پرداخت برای چنین مواردی پرهیز میکنند.