• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024

نذرها را به سفره‌های فقرا ببریم

  • 10 آبان 1395 - 23:26
نذرها را به سفره‌های فقرا ببریم

براساس برآوردهایی انجام شده هر ساله ده ها هزار میلیارد ریال از سوی خیران و مردم در قالب نذر و اطعام در کشور هزینه می شود که اگر این نذرها ساماندهی و درهمکاری با نهادها و سازمانهای حمایتی در اختیار نیازمندان واقعی قرارگیرد، بخش عمده ای از نیازهای آنها برطرف خواهد شد.

فرهنگ خوب نذر و نذری دادن در ایام مختلفی از سال رواج دارد اما در ماه های محرم، صفر و رمضان به این موضوع بطور ویژه ای نگاه می شود و انسان های مختلف در شهرها و کشورهای مختلف با خلوص نیت مبلغی را برای نذری دادن در این ماه کنار می گذارند.

اما سئوال این است که این نذرها با چه شیوه ای به دست نیازمندان می رسد و اینکه این کار با چه آگاهی هایی باید انجام شود؟

در فرهنگ اسلامی روایت های بسیاری در باره خیر و انفاق وجود دارد و به همین دلیل ظرفیت خیر جمعی در ایران بسیار بالاست اما این کمک ها باید سازماندهی شود.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا گفته است: در جامعه مدرن جمعیت های بزرگ شکل گرفته و مباحثی همچون خیر جمعی مطرح شده است، به همین دلیل دولت تدبیر و امید از آغاز فعالیت موضوع خیر جمعی را بطور جدی دنبال کرده است.

سید ابوالحسن فیروز آبادی افزوده است: در این ارتباط باید از ظرفیت های بدون استفاده در بخش های مختلف یاری گرفت و خیرجمعی را به نهضت تبدیل کرد.

وی با تاکید بر اینکه اسلام یک سیستم مشخص برای خیرات دیده است، گفت: امروز در جامعه ما پشتوانه نظری برای کار خیر وجود دارد و ما در فرهنگ شیعه خود و آیین‌های دینی سرمایه‌های اجتماعی بزرگی در امر خیر داریم.

فیروزآبادی ادامه داد: عزاداری اباعبدالله و حماسه عاشورا یک سرمایه است و سرمایه بسیار بزرگی برای ملت ما که باعث شده به وحدت برسند و انقلاب اسلامی پیروز شود و تمام جامعه ما از این سرمایه تا ابد استفاده می‌کند و باید قدردان آن باشد.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به علاقه مردم به حضرت اباعبدالله (ع) و عزاداری برای دهه محرم گفت: فقط نذرهایی که در دهه اول محرم در کشور داده می‌شود حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه دارد که این میزان پولی که صرف نذری‌ها می‌شود ۲ برابر بودجه سازمان بهزیستی است.

وی بیان کرد: می‌توان این مبالغ را بخوبی هدایت کرد و یک احصای کامل درباره کارهای خیر به وجود آورد.

فیروزآبادی یادآورشد: این در حالی است که رقم ۲۰ هزار میلیارد ریال فقط بخش کوچکی از نذرها و خیراتی است که مردم در طول سال انجام می‌دهند و اگر بخواهیم تمام خیراتی که در طول سال هزینه می‌شود را بررسی کنیم به رقم‌های بسیار بیشتری می‌رسیم.

وی افزود: می‌توان با یک برنامه‌ریزی و نگاه پیشگیرانه این هزینه‌ها را بخوبی هدایت کرد و حتی سازمان‌های بیمه‌گر را نیز در این بخش به صحنه آورد.

ثبت دیدگاه