• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024

واکنش به یک مراسم در امین‌شهر؛ داستان ازدواج حضرت قاسم در کربلا تحریف تاریخی است

  • 20 مهر 1395 - 22:59
واکنش به یک مراسم در امین‌شهر؛ داستان ازدواج حضرت قاسم در کربلا تحریف تاریخی است

به دنبال برگزاری مراسم حجله حضرت قاسم (ع) در امین‌شهر، یکی از مخاطبان انارپرس خواستار انتشار مطلب زیر با هدف روشنگری در این خصوص شد.

قاسم بن الحسن(علیه السلام) در واقعه کربلا هنوز به پانزده سالگی نرسیده بود. طبری می‎گوید: قاسم ده سال داشت . در مقتل ابی‎ مخنف آمده: قاسم در کربلا چهارده ساله بود. علامه مجلسی بر این باور است که ماجرای عروسی قاسم سند معتبری ندارد. منشأ این حکایت دو کتاب است؛ یکی منتخب المراثی، اثر شیخ فخرالدین طریحی ـ نویسنده‎ی مجمع البحرین ـ و دیگری روضه الشهدا، نوشته‎ی ملاحسین کاشفی (صاحب انوار سهیلی) است. این کتاب اولین مقتلی است که به فارسی نوشته شده است.

یکی از داستان‌هایی که درباره حضرت قاسم گاها توسط برخی مداحان و روضه خوانان بیان می‌شود مربوط به قصه دامادی جناب قاسم علیه السلام در کربلا و تزویج او با فاطمه بنت الحسین (ع) است که صحت ندارد چه آنکه در کتب معتبره به نظر نرسیده و به علاوه آنکه حضرت امام حسین علیه السلام را دو دختر بوده چنانکه در کتب معتبره ذکر شده، یکی سکینه که شیخ طبرسی فرمود: سیدالشهداء علیه السلام او را تزویج عبدالله کرده بود و پیش از آنکه زفاف حاصل شود عبدالله شهید شد و دیگر فاطمه که زوجه حسن مثنی بوده که در کربلا حاضر بود.

بیشتر تحلیل‎گران واقعه عاشورا، عروسی قاسم را نادرست می‎دانند. محدث قمی در منتهی‎الآمال و نفس المهموم، دامادی قاسم را رد می‎کند و می‎گوید: نویسندگان، نام حسن را با قاسم اشتباه کرده‎اند.

ثبت دیدگاه