• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024

گزارش تصویری و ویدئویی از دف‌نوازی هزار نفری در کردستان

  • 31 شهریور 1395 - 17:17
گزارش تصویری و ویدئویی از دف‌نوازی هزار نفری در کردستان

همزمان با ششمین جشنواره سراسری دف نوازی با عنوان “دف نوای رحمت” در کردستان یک هزار دف نواز در عمارت خسروی سنندج هم نواز شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این آیین بیش از یک هزار دف نواز به صورت همزمان، همراه با مداحان خاندان پیامبر اکرم(ص) به نواختن این ساز عرفانی پرداختند.

دف نوازان سنندجی در قسمت هایی از حیاط عمارت خسرو آباد، راهروها و ایوان و پشت بام این بنای تاریخی مستقر شده بودند و به صورت همزمان به نواختن دف پرداخت.

این حرکت دسته جمعی دف نوازان که با اشعار کُردی، فارسی و عربی شاعران این منطقه همراه بود، شور و حال خاصی در بین تماشاگران و حاضران در این آیین ایجاد کرد.

اعضای این گروه هزار نفری که شامل دختران و پسران سنندجی و در سنین مختلف هستند ، لباس های محلی کُردی را پوشیده و روی پوست دف های خود کلمات مقدس ‘الله’، ‘محمد رسول الله’ و ‘یاعلی مولا’ را طراحی کرده بودند.

برخی از تماشاگران ضمن تشویق های مکرر این گروه بزرگ دف نوازی، با استفاده از گوشی تلفن همراه خود مشغول ضبط قسمت هایی از این آیین بودند و بعضی دیگر عکس سلفی می گرفتند.

دف یکی از سازهای کوبه ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده اند و با ضربه های انگشت می نوازند.

این ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگ تر از آن و با صدای بم تر است و در دوره اسلامی ایران، این ساز برای پشتیبانی از ساز و حفظ وزن به کار می رفته و رکن اصلی مجالس محافل اهل ذوق و عرفان بوده و برای آنکه طنین بهتری داشته باشد روی دف پوست آهو می کشیدند.

ویدئویی کوتاه از این دف‌نوازی (لینک دانلود)

 

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۳۷۷۹۶ ۳۷۷۹۷ ۳۷۷۹۸ ۳۷۷۹۹ ۳۷۸۰۰ ۳۷۸۰۱ ۳۷۸۰۳ ۳۷۸۰۴ ۳۷۸۰۵ ۳۷۸۰۶ ۳۷۸۰۷ ۳۷۸۰۸ ۳۷۸۰۹ ۳۷۸۱۰ ۳۷۸۱۱ ۳۷۸۱۲ ۳۷۸۱۳ ۳۷۸۱۴ ۳۷۸۱۵ ۳۷۸۱۶ ۳۷۸۱۷ ۳۷۸۱۸ ۳۷۸۱۹ ۳۷۸۲۰ ۳۷۸۲۱ ۳۷۸۲۲ ۳۷۸۲۳ ۳۷۸۲۴ ۳۷۸۲۵ ۳۷۸۲۶ ۳۷۸۲۷ ۳۷۸۲۸ ۳۷۸۲۹ ۳۷۸۳۰ ۳۷۸۳۱ ۳۷۸۳۲

ثبت دیدگاه