• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

چرا آموزش و پرورش انار حکم رهبری را اجرا نمی‌کند؟

  • 16 شهریور 1395 - 11:24
چرا آموزش و پرورش انار حکم رهبری را اجرا نمی‌کند؟

همانگونه که چند روز قبل نیز انارپرس در گزارشی نوشت دانش‌آموزان افغان باید بر اساس دستور رهبری، بدون هیچ بهانه‌تراشی در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند.

با این حال آموزش و پرورش انار همچنان از ثبت‌نام دانش‌‌آموزان افغان خودداری می‌کند. در این خصوص ذکر چند نکته ضروری است:

۱- حکم روشن و شفاف آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب در این خصوص که اردیبهشت ۱۳۹۴ صادر شده به شرح زیر است:

«هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند.»

۱۳۹۳۰۶۲۴۰۹۴۷۵۴۲۴۲۳۶۳۸۰۹۴

این حکم به اندازه کافی روشن است که نیازی به تفسیر نداشته باشد و آموزش و پرورش هم در جایگاهی نیست که بخواهد حکم روشن رهبری را تفسیر کند.

۲- شهرستان انار جزو مناطق ممنوعه برای افغان‌هاست و آموزش و پرورش بر همین اساس می‌گوید که آن‌ها را ثبت‌نام نمی‌کند.

اکنون سوال اینجاست که حکم حکومتی رهبری اولویت دارد یا بخشنامه ممنوعیت حضور افغان‌ها در انار؟

برای اینکه موضوع روشن شود، یک مثال می‌زنیم. محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق بر اساس اختیارات قانونی‌اش، وزیر اطلاعات دولتش را برکنار کرد. توجه کنید که وی این کار را بر اساس «اختیارات قانونی‌اش» انجام داد اما بعد از این اقدام، رهبری با حکم حکومتی دستور داد که وزیر اطلاعات به سر کار برگردد. احمدی‌نژاد در آن مقطع به مدت ۱۱ روز مقابل حکم رهبری مقاومت کرد اما سرانجام این حکم حکومتی را اجرا نمود.

در قضیه تحصیل افغان‌ها نیز آموزش و پرورش انار باید تکلیف خود را روشن کند که آیا یک بخشنامه برایش اولویت دارد یا حکم رهبری؟

روشن است که عدم ثبت‌نام دانش‌آموزان افغان در انار به نوعی بی‌توجهی به حکم رهبری است.

در حکم رهبری حتی تاکید شده که افغان‌های «غیرقانونی» هم باید بتوانند ثبت‌نام کنند. وقتی رهبری به صراحت این حق را حتی برای افغان‌های «غیرقانونی» قائل شده‌اند، آموزش و پرورش انار چرا در این خصوص تعلل می‌کند؟

امید است که مسئولان مربوطه به این روند پایان دهند و بر اساس دستور صریح رهبری، دانش‌‌آموزان افغان را در مدارس انار ثبت‌نام کنند.

۳- بدون شک فراهم‌کردن زمینه تحصیل برای افغان‌ها، از آن‌ها افرادی خواهد ساخت که برای جامعه مفید باشند اما جلوگیری از تحصیل دانش‌آموز افغان باعث خواهد شد که زمینه بزهکاری و جرم نیز در آن‌ها بالا رود.

 

محمدرضا نسب عبداللهی

سردبیر انارپرس

 

ثبت دیدگاه