• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024

نشست نقد آثار و تالیفات پدر مطبوعات فارس برگزار شد

  • 05 شهریور 1395 - 17:29
نشست نقد آثار و تالیفات پدر مطبوعات فارس برگزار شد

‌سیزدهمین نشست از سلسله نشست‌های «روزنامه‌نگار در زوم» به نقد آثار و تالیفات و بیش از نیم قرن فعالیت روزنامه‌نگاری سیروس رومی که به‌عنوان پدر مطبوعات فارس شناخته می‌شود، اختصاص داشت.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، شامگاه پنجشنبه ۵ شهریور محمدرضا خالصی،معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس در نشست نقد آثار و تالیفات سیروس رومی بر این نکته تاکید کرد که در تاریخ مطبوعات فارس تا قبل از سیروس رومی سردبیری روزنامه‌ها یک شکل تشریفاتی داشت و به ویژه پس از انقلاب او بود که به سردبیری نشریات فارس هویت بخشید.

www.matboatfars.com - 6ad32aafb304be49

وی آثار پژوهشی رومی در حوزه مطبوعات فارس را کاری بکر و نو دانست و گفت: در زمینه مطبوعات فارس کاری مثل پژوهش‌های سیروس رومی در این زمینه نداریم اما با اینکه کار پژوهشی او عظیم و فاخر است، اما نمی‌دانم چرا در کتاب‌های خود به تجزیه و تحلیل داده‌ها نمی‌پردازد و تفسیر را بر عهده خواننده می‌گذارد.

سیروس رومی، روزنامه نگار پیشکسوت شیرازی نیز در این نشست از مدیران مسئوول روزنامه‌های خبر جنوب، عصر و نیم نگاه که سابقه نویسندگی و سردبیری را در آنها دارد تشکر کرد و گفت: از آقایان واحدی پور، عسلی و شفاعتیان به دلیل اعتمادی که به من داشتند و فضایی که برای رشد من به وجود آوردند سپاسگزارم و قدرشناس اعتمادشان هستم.

وی در بیان خصوصیات یک خبرنگار خوب گفت: یک خبرنگار خوب باید شهامت و جسارت داشته باشد که من ندارم و به همین دلیل هم بود که خبرنگار نشدم اما به نظر خودم در بحث سردبیری و مدیریت روزنامه موفق عمل کردم چرا که نوع مدیریت من یک مدیریت فرهنگی و ملایم مبتنی بر احترام و آرامش و نظم و صداقت بود البته ضرر این نوع مدیریت را هم دیدم اما دست بردارش نبودم با این وجود وقتی احساس کردم در سردبیری روزنامه دیگر نمی توانم موفق باشم سراغ حوزه پژوهش رفتم.

وی کار کردن به مدت ۱۶ سال در روزنامه خبر جنوب را مثل یک دوره دانشگاهی دانست و گفت: در روزنامه خبر از خیلی‌ها بسیار آموختم، نظم و ترتیب را از عبدالامیر عطایی و گرافیک را از عبدالامین عطایی آموختم و اگر در حوزه مطبوعات شیراز کسی یا چیزی شدم به خاطر وجود همکاران خوب و با دانش در این حوزه بود و اگر چیزی نشدم به دلیل کمبودهای وجودی خودم بود.

این پژوهشگر حوزه مطبوعات فارس تالیف ده کتاب در حوزه مطبوعات و ۱۰ کتاب سایر حوزه‌ها را نتیجه همراهی و صبوری همسرش دانست و گفت: اگر همراهی او نبود هرگز نمی‌توانستم کتابی تالیف کنم. هر زمان به او نیاز داشتم دقیقا کنارم بود و سپاسگزار مهرش هستم و امروز هم کتاب‌هایم متعلق به اوست.

رومی از کوروش کمالی سروستانی مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس قدردانی و اضافه کرد: پس از سال‌ها کار تالیف و پژوهش قرار گرفتن در کنار کمالی سروستانی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس به تکاملم در حوزه کمک می‌کند و تازه دارم  متوجه برخی از اشتباهاتم در حوزه پژوهشگری پی می برم.

کوروش کمالی سروستانی مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس نیز در این نشست، سیروس رومی را مردی به رنگ صبح توصیف و خاطرنشان کرد: در بحث تاریخ مطبوعات فارس منبع مسقل نداریم و اولین مولف تاریخ مطبوعات فارس بدون تردید استاد سیروس رومی است و به همین دلیل پدر تاریخ مطبوعات فارس زیبنده ایشان است.

کوروش کمالی سروستانی نوع نگارش مجموعه کتاب‌های تاریخ مطبوعات فارس نوشته سیروس رومی را تذکره‌ای دانست و گفت: اگر کوشش ۱۰ ساله ایشان برای تدوین این تاریخ نبود امروز از یک منبع مستقل برای مطبوعات فارس محروم بودیم.

به گفته مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، هیچ استانی به اندازه فارس راجع به تاریخ مطبوعاتش کار نکرده و همه این تلاش نتیجه زحمت‌های سیروس رومی روزنامه نگار پیشکسوت شیرازی است. امروز حتی تهران بزرگ هم کتابی برای تاریخ مطبوعاتش ندارد هرچند شاید دلیلش این است که همواره به نشریات چاپ شده در تهران به عنوان نشریات کشوری و نه استانی نگاه کرده‌ایم.

www.matboatfars.com - 371c1c035471d025

در این نشست  کوروش کمالی سروستانی مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، صابر سهرابی معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، سیروس رومی، منصور اوجی شاعر، پیمان بهادی مدیر روزنامه افسانه، محمد عسلی مدیر روزنامه عصر مردم، فرزاد صدری دبیر اجرایی روزنامه‌نگار در زوم، محمدرضا نسب عبداللهی سردبیر انارپرس، احسان اکبرپور سردبیر نشریه ادبی و هنری آبان و شماری از فعالان مطبوعاتی و فرهنگی حضور داشتند.

ثبت دیدگاه