• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

جوابیه پلیس راهور در خصوص خبر جریمه خودروها در انار به دلیل عوارض

  • 01 شهریور 1395 - 1:36
جوابیه پلیس راهور در خصوص خبر جریمه خودروها در انار به دلیل عوارض

به دنبال انتشار خبری در انارپرس در خصوص اینکه توقیف و جریمه خودروها در انار به دلیل نپرداختن عوارض سالیانه شهرداری قانونی نیست، پلیس راهور شهرستان انار جوابیه‌ای به شرح زیر ارسال کرده است:

در پاسخ به متن مندرج در آن سایت پیرامون اطلاعیه شهرداری انار در خصوص پرداخت عوارض سالیانه شهرداری، موضوع با عنوان نداشتن برچسب عوارض سالیانه شهرداری با کد ۲۱۵۸ در شهرهای بزرگ به مبلغ ۱۰۰ هزار ریال و شهرهای کوچک به مبلغ ۵۰ هزار ریال اعمال قانون توسط پلیس راهور در اصلاحیه سال ۱۳۹۴ تعریف شده است.

مراتب جهت درج عمومی و پاسخ به شبهات ایجاد شده در آن سایت قرار گیرد.

ضمن اینکه در موارد مشابه شایسته است قبل از انتشار اینگونه مطالب قبلا استعلام لازم به عمل آید تا از تشویش اذهان عمومی جلوگیری و… جلوگیری شود.

فرمانده انتظامی شهرستان انار

سرهنگ جعفر غضنفری

از طرف سروان کهنوجی (رئیس راهنمایی و رانندگی)

 

توضیحات انارپرس:

۱- انارپرس در ابتدا لازم می‌داند از فرماندهی انتظامی و پلیس راهور به دلیل استفاده از فرهنگ گفت‌وگو و جوابیه به جای روش‌هایی مانند شکایت یا تهدید تشکر کند. امید است روزی برسد که همگان در برابر انتقاد به جای اینکه آخرین راه‌‌حل یعنی شکایت را انتخاب کنیم، از روش‌های مسالمت‌آمیز مانند گفت‌وگو و … استفاده کنیم.

۲- کد ۲۱۵۸ با این رقم جریمه که در این جوابیه به آن اشاره شده مربوط به سال ۱۳۹۴ نیست بلکه این کد در تاریخ سوم مهر ۱۳۹۰ از سوی وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی به تصویب رسید و در تاریخ ۲۱ آبان ۹۰ از سوی محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت تایید شد و در تاریخ ۲۸ آبان ۱۳۹۰ از سوی محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی‌نژاد برای اجرا ابلاغ گردید. (منبع: اینجا و اینجا).

با این حال در جوابیه پلیس راهور انار تاکید شده که کد ۲۱۵۸ در اصلاحیه سال ۱۳۹۴ تعریف شده است اما در اصلاحیه مربوط به جریمه‌های رانندگی موضوع نامه مورخه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ در تاریخ ۲۵ اسفند از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شده، کد ۲۱۵۸ یا کدی در خصوص عوارض سالیانه شهرداری وجود ندارد. متن ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور به همراه جدول جریمه‌ها در «روزنامه رسمی» از سازمان‌های وابسته به قوه قضائیه منتشر شده است. (منبع: اینجا)

در روزنامه رسمی همه قوانین و مقررات و تصویب‌نامه‌ها منتشر می‌شود و چاپ آن‌ها در این روزنامه به معنای ابلاغ رسمی است.

تصویر اصلاحیه تصویب‌نامه مورخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ که از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ و در روزنامه رسمی چاپ شده، در زیر منتشر شده است که برای مشاهده آن در اندازه اصلی، می‌توانید تصویر را ذخیره کنید. همانگونه که می‌بینید در این اصلاحیه، بندی درباره جریمه خودروها به دلیل پرداخت نکردن عوارض شهرداری وجود ندارد.

از سوی دیگر در مصوبه دولت در اسفند ۱۳۹۴ (تصویر زیر) به صراحت اعلام شده که جدول جریمه‌های مورخه ۲۸ آبان ۱۳۹۰ به شرح جدول پیوست، اصلاح می‌شود. در جدول پیوست هم که در تصویر زیر می‌بینید، کد عوارض سالیانه شهرداری وجود ندارد. به معنای روشن، کد ۲۱۵۸ بر اساس مصوبه جدید دولت، دیگر اعتبار ندارد.

۴۴۴

 

۳- بر کسی پوشیده نیست که عوارض خودرو به خاطر استفاده از زیرساخت‌های‌ شهری مانند آسفالت، جدول‌گذاری، مسائل ترافیکی و همچنین آلودگی هوا از افراد گرفته می‌شود و هر گونه خللی در زمینه عدم پرداخت عوارض باعث نارسایی در ارائه خدمات شهری می‌شود اما در حال حاضر روشن نیست که مستند پلیس راهور برای جریمه‌کردن رانندگان به دلیل پرداخت نکردن عوارض کدام قانون یا تصویب‌نامه است. چون آنگونه که پلیس راهور انار اعلام کرده این تصمیم بر اساس «اصلاحیه سال ۱۳۹۴» گرفته شده اما با توضیحاتی که در این مطلب داده شد، مشخص گردید در اصلاحیه سال ۱۳۹۴ هیچ کدی در خصوص جریمه عدم پرداخت عوارض سالیانه شهرداری وجود ندارد.

 

 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه