• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024

چند نکته مهم در خصوص مزاحمت در مراسم عروس‌کشان در انار

  • 17 مرداد 1395 - 16:49
چند نکته مهم در خصوص مزاحمت در مراسم عروس‌کشان در انار

چند روزی است که بحث‌هایی در خصوص رفتارهای نامتعارف و غیرقابل دفاع چند جوان در یک مراسم عروس‌کشان در مسیر انار به گلشن مطرح شده تا جایی که برخی از شوراها نیز خواهان مجازات این افراد شده‌اند.

در این خصوص توجه به چند نکته ضروری است:

۱- هر فردی بنا به هر دلیلی که با رفتار خود، عملی مجرمانه انجام دهد در برابر رفتارش مسئول است و قاعدتا باید عواقب آن را نیز هر چه باشد، بپذیرد.

۲- برخی به گونه‌ای در خصوص این افراد سخن می‌گویند که گویی این افراد، جانی بالفطره بوده‌اند و باید با شدیدترین شکل ممکن با آن‌ها برخورد کرد. در صورتی که هیچ انسانی از بدو تولد، خطاکار آفریده نشده و هیچ کس هم نمی‌تواند فردی را خارج از چارچوب قوانین، مورد مجازات قرار دهد. متهم و مجرم هم حقوق انسانی دارند و نمی‌توان آن‌‌ها را مورد اهانت قرار داد.

۳- برچسب‌زنی به افراد بدترین رفتاری است که برخی انجام می‌دهند. استفاده از برچسب‌هایی مانند «اراذل و اوباش» در خصوص چند جوان بدترین کاری است که عده‌ای انجام می‌دهند. این نوع واکنش‌ها باعث می‌شود که این جوانان قربانی این برچسب‌زنی‌ها شوند و درچارچوب رفتارهای ناهنجار باقی بمانند. به عنوان مثال اگر پدر یا مادری به فرزند خود دائما برچسب‌هایی مانند «خنگ، احمق، نفهم، تنبل و…» بزنند، بدترین جنایت را علیه او انجام داده‌اند. چون این برچسب‌زنی‌ها باعث می‌شود که او باور کند که احمق و تنبل است و هیچگاه نتواند فعال و تاثیرگذار و مفید باشد.

۴- رفتار آن چند جوان در مراسم عروس‌کشان، ریشه‌های اجتماعی و روان‌شناختی دارد. صرف برخورد با چند جوان، مشکلی را حل نمی‌کند بلکه باید به ریشه‌های اجتماعی آن توجه کرد. در واقع این جوانان، محصول یک سری از شرایط اجتماعی هستند و می‌توان گفت که خود نیز قربانی‌‌اند.

۵- نوجوان و جوان شور و انرژی فوق‌العاده‌ای دارد و اگر راه اصولی و علمی و واقع‌بینانه برای تخلیه انرژی این قشر از جامعه مسدود باشد، قطعا خود را به شکل ناهنجاری‌های و آسیب‌هایی مانند «مزاحمت در عروسی یا هر جای دیگر، اعتیاد، افسردگی، غرق شدن در مسائل غیرضرور و حتی آسیب‌رسان به جای داشتن دغدغه علم و پیشرفت و آینده، بی‌هویتی، بی‌انگیزگی و…» نشان خواهد داد.

پس باید در خصوص هر پدیده اجتماعی همه جوانب آن را ببینیم تا به بیراهه نیفتیم و قضاوت نادرست نکنیم.

محمدرضا نسب عبداللهی

سردبیر انارپرس

 

ثبت دیدگاه