• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024

یادداشتی در خصوص انتخاب رشته کنکور

  • 15 مرداد 1395 - 20:44
یادداشتی در خصوص انتخاب رشته کنکور

زندگی ما سرشار از انتخاب‌های زیاد است؛ انتخاب رشته نیز یک فرآیند بسیار حیاتی و مهم است و بعضی از این انتخاب‌ها مهم هستند که در سن شما انتخاب رشته تحصیلی یکی از آنهاست .  باید برای انتخاب رشته نکات بسیار زیادی را در نظر گرفت که آگاهانه انتخاب کردن رشته تحصیلی یکی از این نکات است؛ انتخاب رشته را باید آگاهانه و مبتنی بر اطلاعات عمیق انجام داد که در صورت انجام ندادن این کار تغییر رشته به سراغ ذهن شما می‌آید .

انتخاب رشته نهایی را باید خود شخص انجام دهد

انتخاب باید شخصی باشد و درست است که باید از مشاوران نظر آنها را هم درخصوص انتخاب رشته بپرسید اما حتماً حواستان باشد که انتخاب نهایی را خودتان انجام دهید، چراکه بعد از انتخاب رشته ذهن شما آسوده است و اگر این انتخاب به این روش صورت نپذیرد، ذهن شما درگیر این می‌شود که چرا رشته موردعلاقه خودم را انتخاب نکردم

  برای انتخاب رشته الگوی سالم برای خود در نظر بگیرید و این انتخاب نیاز به یک الگوی سالم برای بهتر انجام شدن انتخاب رشته دارید و حواس خودتان را باید جمع کنید که فقط علاقه را برای این انتخاب بزرگ در نظر نگیرید و از شناخت شخصیت خود اطلاع حاصل کنید تا این انتخاب را درست انجام دهید.

اطمینان و لزوم دانستن گرایش‌های شغلی برای انتخاب رشته

باید بدانید که چه گرایش شغلی دارید، بعد مسیر شغل و تحصیل خود را تعیین کنید و نیاز نیست که هر ۴۰۰ رشته را با دقت بخوانید و گرایش‌های آن را بررسی کنید و فقط باید گرایش‌هایی را بررسی کنید که دامنه و جایگاه انتخابی شما هستند و علاقه شما به این رشته‌ها است.

خودشناسی، رشته‌های دانشگاهی، محل تحصیل، دوره‌های تحصیلی در آزمون سراسری، قوانین انتخاب رشته، الگوهای انتخاب رشته و وضعیت نظام ‌وظیفه مهم‌ترین الگوها برای انتخاب رشته شما هستند.  ارزش‌های خود را باید بشناسید که اعتقادات شما و یا بعد دینی شما در چه حد است و بعد بر اساس اعتقادات خود رشته خود را انتخاب کنید تا با مشکل مواجه نشوید.

انتخاب رشته باید با توجه به استعداد و توانایی فرد در یک ‌رشته انجام شود

در انتخاب رشته حتماً توانایی و استعداد خود را در نظر بگیرید؛ باید در رشته‌ای که انتخاب می‌کنید استعداد کافی داشته باشید و به‌طور مثال اگر رشته حفاری نفت را انتخاب می‌کنید، استعداد کاری باید در این رشته داشته باشید؛ هیچ‌کس هم نمی‌تواند بگوید که من استعدادی ندارم و فقط باید به آن فکر کرد و فهمید و یا از والدین خود پرسید که درگذشته من در چه‌کارهایی حرفه داشتم.  اگر به‌طور مثال شما رشته باستان‌شناسی را انتخاب می‌کنید باید ظرفیت این را داشته باشید که به مدت یک ماه بتوانید روی خاک بخوابید و شرایط شما طوری نباشد که حتماً باید در رختخواب خود با تمام امکانات وابسته بخوابید؛ کسی که نتواند این دسته از شرایط رشته را قبول کند، نمی‌تواند در این رشته موفق شود.

برای کنکوری‌ها که می‌خواهند انتخاب رشته انجام دهند MTBI پیشنهاد انجام دادن آزمون

علاقه و استعداد برای انتخاب رشته کافی نیست؛ علاقه اکتسابی است اما استعداد وجودی است که برای انتخاب رشته به همه پیشنهاد می‌شود حتماً برای یک‌بار هم که شده آزمونMBTI را برای مشخص شدن علاقه و استعداد، هم‌چنین کمک به انتخاب رشته را با به دست آوردن این آزمون در اینترنت انجام دهند آزمونی که معرفی شد، شخصیت شما را برای انتخاب رشته مناسب معرفی می‌کند و این آزمون را حتماً قبل از  انتخاب رشته انجام دهید

    ازطریق این لینک زیر می توانید به صورت آنلاین این آزمون را انجام داده و نتیجه آن که تعیین یکی از ۱۶ تایپ شخصیتی می باشد را ملاحظه فرمایید.

رشته‌های پزشکی باید با عشق انتخاب شوند

در ذهن خیلی از افراد این است که در پزشکی درآمد بسیار بالایی وجود دارد، در صورتی‌ که تا شما می‌خواهید به درجه درآمدزایی برسید، ۱۰ سال طول می‌کشد و همه پزشک‌ها می‌گویند کسی که در این رشته می‌آید، نباید به درآمد فکر کند و صرفاً باید این رشته را برای عشق انتخاب کند. نکته‌ای که بسیار مورد اهمیت همواره این بوده که نگاه عامیانه نباید به رشته‌ها داشته باشید و صرفاً دانش ما برای شناخت رشته کافی نیست، باید برای انتخاب رشته گرایش‌های آن رشته را تک ‌به ‌تک بررسی کرد.

لزوم دقت در دیدن همه زوایای یک‌رشته برای انتخاب آن

وقتی یک ‌رشته را شما انتخاب می‌کنید باید به همه زوایای آن اعم از محل دانشگاه، رشته موردعلاقه، استعداد و همه بعدهای یک انتخاب رشته مناسب را در نظر بگیرید، حتماً مسیر تحصیلی رشته‌های انتخابی خود را مورد بررسی قرار دهید؛ چراکه یک‌رشته را انتخاب می‌کنید و ناگهان می‌بینید که این رشته را تا کارشناسی، بیشتر نمی‌توان در ایران ادامه داد، گرایش‌های رشته‌های علوم انسانی از سال قبل تاکنون در حال حذف شدن هستند و باید در انتخاب رشته دقت کنید که چه گرایش‌های جدیدی آمده و یا چه گرایش‌هایی از این رشته حذف‌شده است؛ در صورت توجه نکردن به این مسئله مهم برای بازار کار این رشته هم در آینده به مشکل بر خواهید خورد.

۶۶ درصد دانشجویان رشته‌های کارشناسی بیکارند

۶۶ درصد رشته‌های کارشناسی انتظار شغلی دارند و در حال حاضر بیکار هستند، در کاردانی ۲۷ درصد انتظار شغلی، در کارشناسی ارشد و دکترای حرفه‌ای ۷ درصد انتظار شغلی دارند که در حال حاضر بیکار در این جامعه هستند، طی سال‌های اخیر ۱۰ درصد از هوش ایرانیان کاسته شده است و مشکلات زیاد آموزشی در ایران به وجود آمده است و دیگر برای تحصیل انتخاب رشته‌ها انجام نمی‌شود. شرایط محل دانشگاه هر شهر را بررسی کنید؛ حتی محل دانشگاه هم در روحیه شما تأثیر بومی خواهد گذاشت، مثلا اگر شما برای تحصیل به دانشگاهی در یک شهرستان بروید، به‌تدریج بوم شما تا سال‌های پایانی تحصیل به‌کلی تغییر می‌کند.  دانشگاه صرفاً برای گرفتن مدرک نیست و ازنظر ازدواج هم اگر مشاهده کنید، می‌بینید که ۷۰ درصد ازدواج‌ها از آشنایی‌ها در دانشگاه‌ها صورت می‌پذیرد؛ پس به دانشگاه‌ها نباید صرفاً از دید تحصیل نگاه کرد

بازار کار یک‌رشته را نباید سطحی مشاهده کرد

به دلیل اینکه بچه‌ها یک نگاه کلی به یک‌رشته دارند، بازار کار رشته موردنظر را در یک سطح می‌بینند، اما ممکن است در یک‌رشته یکی از گرایش‌های آن بازار کار خوبی نداشته باشد و در دو گرایش بعدی بازار کار آن رشته خوب باشد

لزوم دقت بیشتر مسئله غیربومی بودن برای دختران در انتخاب رشته

در رابطه با بحث انتخاب رشته دختران مسئله غیربومی بودن و رفتن به شهرستان را باید به مقدار بیشتری نسبت به پسران بررسی کنند، چراکه روحیه دختران بسیار با پسران متفاوت است. دخترها باید برای انتخاب رشته به بازار کار و گرایش‌های رشته‌ها به‌خصوص مهندسی توجه ویژه‌ای داشته باشند که باید به این یقین برسند که جنسشان به درد کار کردن در بازار کار آن رشته می‌خورد یا خیر که در صورت توجه نکردن به این امر در بعضی رشته‌ها باعث صرف‌نظر کردن از شغل و رفتن به سرکار می‌شود. درباره انتخاب رشته پسران باید گفت: برای دانش‌آموختگان کاردانی بحث نظام‌وظیفه برای انتخاب رشته پسران بسیار مهم است، هم‌چنین توانایی کار کردن پسران در بازار کار یک‌رشته بسیار مهم است که پسران باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

در پایان تأکید می کنم: امکانات برای افرادی که سخت‌کوش و خلاق هستند، هیچ تأثیری ندارد، چراکه خود آن‌ها بازار کار برای رشته خود تولید می‌کنند و بازار کار آن‌ها تضمین است، اما افرادی که عادی هستند، امکانات بسیار روی آنها تأثیر دارد، چراکه نمی‌توانند بازار کار برای خود تولید کنند

حسین پابرجا، مشاور تحصیلی

ثبت دیدگاه