• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

اطلاعیه شبکه بهداشت و درمان انار درباره نظام ارجاع پزشک خانواده و بیمه روستایی

  • 28 بهمن 1394 - 1:23
اطلاعیه شبکه بهداشت و درمان انار درباره نظام ارجاع پزشک خانواده و بیمه روستایی

شبکه بهداشت و درمان شهرستان انار اعلام کرد: نظر به مراجعه بسیار زیاد بیمه شدگان بیمه روستایی به مراکز بهداشتی درمانی و درخواست مهر نمودن دفترچه بیمه روستایی جهت مراجعه به متخصص و مراکز تخصصی، به اطلاع می‌رساند که انجام بدون ضابطه این امر در راستای تحقق اهداف بیمه سلامت نیست و  شبکه بهداشت و درمان شهرستان انار گزیده‌ای از دستورالعمل نظام ارجاع پزشک خانواده و بیمه روستایی در سال ۱۳۹۴را جهت اطلاع عموم مردم خصوصا بیمه شدگان روستایی و آشنایی بیشتر به شرح زیر منتشر می‌کند:

نظام ارجاع پزشک خانواده و بیمه روستایی:
*ارجاع در سطح یک خدمات: از آنجا که اولین محل مراجعه بیمار در روستا‌ها باید خانه بهداشت و در شهر‌ها پایگاه بهداشت باشد پس از اینکه بهورز یا کاردان یا کار‌شناس بهداشتی شاغل در آن مرکز خدمات تعریف شده خود را برای مراجعه کننده انجام داد، در صورت لزوم و بنابر دستورالعمل اجرایی فرد را به پزشک خانواده مربوطه ارجاع می‌دهد. در شرایط اضطرار بیمار می‌تواند مستقیما به پزشک خانواده مراجعه کند.

*پزشک خانواده موظف است بیماران ارجاعی از خانه‌های بهداشت یا پایگاه بهداشت را معاینه، ویزیت و بر اساس پروتکل‌های درمانی تعیین شده تحت درمان قرار دهد و نتیجه اقدامات انجام شده و موارد قابل پیگیری سیر درمان را به اطلاع خانه بهداشت یا پایگاه بهداشتی ارجاع دهنده برساند. قابل توجه است در صورتیکه بیمار به تشخیص پزشک خانواده نیاز به دریافت خدمات تخصصی و فوق تخصصی داشته باشد پزشک خانواده با تکمیل فرم ارجاع بیمار را به متخصص یا فوق تخصص ارجاع می‌نماید و پزشک خانواده موظف است وضعیت بیمار ارجاع شده به متخصص را پیگیری و مشخص نماید
*براساس تفاهم نامه برای شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، پزشکان متخصص پذیرنده ارجاع در مراکز تخصصی دولتی باید نسبت به تکمیل دقیق فرم پس خوراند بیمار اقدام نموده و پس خوراند آن را به پزشک خانواده جهت ثبت در پرونده سلامت ارسال نمایند.

از آنجا که سقف ارجاع به متخصص تا حداکثر ۱۰ درصد مراجعین به پزشک خانواده برای بیمه شدگان روستایی در مراکز بهداشتی درمانی می‌باشد، بنا براین بیمه شدگان روستایی نباید بدون تشخیص و صلاحدید پزشک خانواده و یا بدون ویزیت بیمار درخواست تکمیل فرم ارجاع به متخصص را داشته باشند..

قابل توجه است که ساعاتی از ساعت کاری تیم سلامت ممکن است طبق صلاحدید پزشک خانواده زمانی جهت برگزاری جلسات بهداشتی و آموزشی یا دهگردشی اختصاص داده شود.

پزشک خانواده می‌بایست حداقل هفته‌ای یکبار به خانه‌های بهداشت تحت پوشش در روستاهای اصلی، و ماهانه یکبار به جمعیت تحت پوشش روستاهای قمر و هر سه ماه یکبار به روستاهای سیاری تحت پوشش سرکشی نماید، بنابراین در مراکز تک پزشکه ممکن است پزشک از ساعت ۱۲ به بعد جهت انجام آن مرکز را ترک نماید.

ثبت دیدگاه