• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024

روز شهرستان انار؛ گرفتار در کلیشه

  • 18 آذر 1396 - 22:16
روز شهرستان انار؛ گرفتار در کلیشه

چند سال قبل شورای فرهنگ عمومی انار روز ۱۸ آذر را که سالروز شهادت سه تن از جوانان اناری در دوران حکومت پهلوی است به عنوان روز شهرستان انار تعیین کرد.

ذکر چند نکته و پیشنهاد:

۱- وقتی روزی به عنوان روز شهرستان انتخاب می شود، بایستی در همه ابعاد فرهنگی و اجتماعی به آن توجه داشت. روز شهرستان انار که در ادامه آن هفته فرهنگی انار است با بزرگداشت سه تن از شهدا یعنی شهیدان محمود انارکی محمدی، حسن قدیری و علی ندافیان آغاز می شود. آیین آغاز روز شهرستان و هفته فرهنگی شهرستان بایستی از برنامه های کلیشه ای دور باشد. برگزاری یک مراسم عادی همراه با چند سخنرانی بدترین نوع شیوه بزرگداشت روز شهرستان انار است. این آیین بهتر است صبح روز ۱۸ آذر از مزار سه جوان شهید در امامزاده انار با گل افشانی آغاز شود و در ادامه آیین بزرگداشت روز انار طی مراسمی همراه با برنامه های فرهنگی و هنری (رقابتی و غیر رقابتی) و برپایی نمایشگاه عکس از انار قدیم و همچنین گالری عکس انار (به صورت رقابتی) آغاز شود. نه اینکه چند هفته مانده به ۱۸ آذر همه کارها با عجله و بدون خلاقیت انجام شود.

۲- برگزاری یک نمایشگاه فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کاروانسرا می تواند از دیگر برنامه های روز شهرستان و هفته فرهنگی انار باشد. مهترین بخش روز شهرستان و هفته فرهنگی این نمایشگاه است که می تواند مورد بازدید گردشگران قرار گیرد و هدف نهایی روز شهرستان را که معرفی ظرفیت هاست تامین کند.

۳- در طول این هفته هر شب می تواند به برنامه ای خاص اختصاص پیدا کند. مثلا:

شب موسیقی و آواز محلی (قبلا فراخوان داده شود و برنامه به صورت رقابتی برگزار گردد)

شب انار

شب امین شهر

شب گلشن

شب بیاض

شب لطف آباد و روستاهای اطراف

شب روستاهای اطراف انار

 

ثبت دیدگاه