• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024

واکنش رئیس‌جمهور به یک طرح: حق نداریم در زندگی خصوصی و عمومی مردم دخالت کنیم

  • 01 اردیبهشت 1395 - 20:31
واکنش رئیس‌جمهور به یک طرح: حق نداریم در زندگی خصوصی و عمومی مردم دخالت کنیم

حسن روحانی، رئیس‌جمهور در واکنش به اجرای گشت ارشاد نامحسوس در تهران با هفت هزار نیرو گفت: حق نداریم در زندگی خصوصی و عمومی مردم دخالت کنیم جز در زمینه اجرای قانون.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه «چنین نیست که هر کس یا نهاد و ارگانی بخواهد با اقداماتی به دنبال کنترل مردم باشد» تصریح کرد: آزادی مردم با آیین نامه و سلیقه افراد و برخی دستگا‌ها نمی‌تواند محدود شود و آزادی مردم به غیر از قانون با هیچ چیز دیگری محدود نمی‌شود.

وی افزود: حتی دولت و قوه قضاییه هم نمی‌توانند مردم را محدود کنند و فقط قانون می‌تواند چارچوب‌هایی در این زمینه داشته باشد.

چند روز قبل نیروی انتظامی اعلام کرد که قصد دارد طرح امنیت اخلاقی نامحسوس را با هفت هزار نیروی لباس شخصی اجرا کند. این طرح با انتقاداتی مواجه شده است.

نیروی انتظامی می‌گوید که نیروهای نامحسوس در صورت مشاهده موارد ناهنجاری همچون مزاحمت برای نوامیس، آلودگی صوتی، کشف حجاب در خودرو و انجام حرکات نمایشی در خیابان، شماره پلاک خودرو را برداشته و از طریق سامانه پیامکی به مرکز پلیس امنیت اخلاقی اطلاع می‌دهند سپس از سوی پلیس امنیت با این افراد تماس گرفته و از آنان خواسته می‌شود که در موعد تعیین شده به پلیس مراجعه کنند.

تصویری از نیروهای گشت ارشاد نامحسوس

۲۵۲۹۲۴_۹۵۹

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی در این باره معتقد است: «به نظر می رسد این طرح بیشتر جنبه روانی داشته و پلیس بیشتر قصد دارد مردم هر لحظه فکر کنند یک نفر ناظر بر اعمال آنها است تا دست از پا خطا نکنند. لکن برای پلیس شایسته نیست که از این شیوه ها استفاده کند و اگرچه ممکن است در کوتاه مدت و به شکل مقطعی و مُسکّن وار تاثیراتی داشته باشد اما در بلند مدت عوارض سختی خواهد داشت.»

وی افزود: سوال این است که اگر کسی هم بی حجاب باشد و او را شناسایی کنند و با وی تماس بگیرند و احضارش کنند چه مشکلی حل می شود؟ اگر بگوید بی حجاب نبوده یا مامور نامحسوس دروغ گفته باشد چطور می توان اعتمادکرد؟ اکنون که پلیس دارای لباس و کارت شناسایی است، موارد متعددی از سوءاستفاده از عنوان و لباس پلیس در جامعه گزارش می شود؛ لذا اگر از فردا عده ای به نام پلیس نامحسوس شروع به تلکه گیری از مردم کنند و پلیس هم عنوان کرد اینها نیروهای ما نیستند مردم باید چه کنند؟»

ثبت دیدگاه