• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024

توافق بر سر زمانبندی انتقال قدرت در سوریه

  • 24 آبان 1394 - 8:37
توافق بر سر زمانبندی انتقال قدرت در سوریه

نشست وین ۲ که با محوریت بررسی تحولات سوریه برگزار شده بود، در حالی پایان یافت که شرکت‌کنندگان در این نشست توافق کردند تا شش ماه آینده دولتی موقت در این کشور تشکیل و ۱۸ ماه بعد نیز انتخاباتی برای تشکیل دولت جدید برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به همراه سرگئی لاوروف، همتای روسی خود و استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی توافق‌های حاصل شده در این نشست را بیان کردند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: تاکید می‌کنم که ما اینجا نیامدیم که اراده جمعی خود را به مردم سوریه تحمیل کنیم.

کری در کنفرانس خبری در پایان نشست وین گفت که همچنان اختلافات درباره سرنوشت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه وجود دارد. وی تأکید کرد، داعش برای همه در منطقه و خارج از آن تهدید است.

وی خاطرنشان کرد: روشن است که ما همچنان درباره این که چه اتفاقی برای بشار اسد می‌افتد، اختلاف نظر داریم اما روی خود روند سیاسی اتکا کرده ایم که تحت ریاست سوری ها باشد و این گونه هم خواهد بود. باید سوری‌ها با سوری‌ها مذاکره کنند زیرا این کار می‌تواند کمک کند که این فصل وحشتناک خاتمه یابد. ما روی این مسأله اتفاق نظر داریم.

بی.بی.سی گزارش داد، وزرای خارجه آمریکا، روسیه و آلمان اعلام کرده‌اند، کشورهای شرکت‌کننده در نشست وین بر سر آینده سوریه و زمانبندی انتخابات برای دولت جدید در این کشور به توافق رسیده‌اند.

نقش بشار اسد در آینده سوریه همچنان مورد اختلاف است. البته وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، برخی کشورهای شرکت‌کننده می‌گویند بشار اسد برای حضور در مذاکرات جدی اعلام آمادگی کرده است.

کری افزود، بنا است تا شش ماه آینده دولتی موقت در سوریه تشکیل شود و ۱۸ ماه بعد هم انتخاباتی برای تشکیل دولت جدید برگزار شود.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان هم علاوه بر اعلام توافق روی زمانبندی گردش قدرت در سوریه، ابراز امیدواری کرد که تا اول ژانویه یعنی حدود یک ماه و نیم دیگر در سوریه آتش‌بس برقرار شود.

همزمان وزیر خارجه روسیه گفت، فرستاده ویژه سازمان ملل مسئول تصمیم‌گیری در این باره شده است که کدام گروه‌های مخالف سوری در مذاکرات نماینده داشته باشند.

وی افزود: برخلاف جان کری، معتقدم که داعش ارتباطی به بشار اسد ندارد. حملات پاریس نشان داد و ثابت کرد که چه شما طرفدار و چه مخالف او باشید، داعش گروهی تروریستی است.

لاوروف همچنین اعلام کرد: اخبار مبتنی بر توافق و قرارداد نفتی بین بشار اسد و داعش شایعه است.

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: نباید به علت اختلاف کشورها در مصالح و منافع به تروریست‌ها اجازه داده شود که منطقه یا کشوری را اشغال کنند. وی گفت، تفاهم روزافزونی درباره ضرورت شکست داعش توسط ائتلاف بین‌المللی وجود دارد.

لاوروف اعلام کرد،‌ دو تاریخ در ارتباط با حل بحران سوریه تعیین شده است؛ از جمله این که دولت وحدت ملی سوریه باید در عرض شش ماه تشکیل شود.

وی گفت: ما به برقراری آتش‌بس فوری در سوریه خوشبین هستیم و بر ضرورت فراهم کردن شرایط و مقدمات مناسب برای آن توافق کردیم.

در همین راستا، دی میستورا نیز در این کنفرانس گفت: اقدامات سیاسی در سوریه باید در سریع‌ترین زمان ممکن برای دستیابی به آتش‌بس آغاز شود.

وی افزود: دولت سوریه هیأت خود را برای گفت‌وگو با مخالفان تشکیل داده است و سازمان ملل نیز برای نظارت بر مذاکرات بین سوری‌ها آمادگی دارد. ما به محض آن که مخالفان دولت سوریه هیأتی برای مذاکرات تشکیل بدهند، ماموریت خود را آغاز می کنیم.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در پایان نشست وین گفت: ریاض از روند سیاسی در سوریه که منجر به برکناری بشار اسد از قدرت شود، حمایت خواهد کرد و یا در غیر این صورت، به حمایت خود از مخالفان مسلح سوری برای برکناری اسد ادامه خواهد داد.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز گفت که حملات پاریس نشانگر ضرورت همکاری بین‌المللی برای مقابله با تروریسم و داعش است. وی افزود، حملات پاریس باعث نمی‌شود که فرانسه در حضور نظامی خود در سوریه تجدید نظر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزرای خارجه روسیه و آمریکا هم در مواضع مشابهی گفتند که این حملات به کم شدن حملات آنها در سوریه منجر نخواهد شد.

کری خطاب به مردم فرانسه و مقامات این کشور در ارتباط با موج حملات تروریستی مرگبار در این کشور گفت: می‌خواهم به روشنی بیان کنم که آمریکا در عزم خود برای از بین بردن مصیبت گروه‌های خشن و افراطی از روی زمین، در کنار فرانسه و بقیه کشورهای دنیا ایستاده است. این عزم در پی این بی‌رحمی غیر قابل توصیف، فقط قوی‌تر شده است.

ثبت دیدگاه