• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024

ظریف: حساب توهین‌کنندگان با خداوند است

  • 14 مهر 1394 - 11:31
ظریف: حساب توهین‌کنندگان با خداوند است

 محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پایان سفر دو هفته ای خود به مقر سازمان ملل متحد،  در واکنش به برخی منتقدان داخلی از این سفر و موضوعات آن، با بیان اینکه  امیدواریم از این فرصت بهترین استفاده را کرده باشیم ، افزود: دوستانی نیز که تهمت زدند یا توهین کردند، آنها هم حساب کار خود را ان شاء الله با خداوند خواهند کرد.

بهرام بیراوند نماینده مجلس چند روز قبل و پس از ماجرای دست دادن ظریف و اوبما گفت: «آقای ظریف غلط زیادی کرده که به عنوان وزیر خارجه چنین کاری کرده و دلش خواسته با رئیس جمهور آمریکا دست بدهد! ای کاش اندازه یک جوجه خروس غیرت دینی داشتند.»

  ظریف به پیگیری های اجرای برجام نیز اشاره کرد و گفت: درباره ضرورت اجرای دقیق برجام توسط طرف غربی و برداشتن تحریم ها صحبت شد که پس از اجرایی شدن برجام و اجرای مراحل قانونی در ایران که هنوز ما به آن مرحله نرسیده ایم، ضرورت دارد که طرف مقابل آماده اجرای تعهداتش شود.

وزیر امورخارجه کشورمان به جلساتش با سازندگان سیاست در آمریکا در دو حوزه افکار عمومی و حوزه سازمان ها و مجامع فکری و موسسات مطالعاتی اشاره کرد و گفت: علاوه بر این دو حوزه، همه مباحث یادشده را نیز با دیپلمات ها و وزیران خارجه سایر کشورها مطرح کردیم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سئوال خبرنگار ما که آیا در دو دیدار دوجانبه با همتای آمریکائی خود، علاوه بر موضوع برجام، درباره سایر موضوعات مانند سوریه نیز صحبت شد، تاکید کرد: خیر، موضوع همه جلسات ما برجام بود.

وی به نشست وزیران خارجه ایران و پنج بعلاوه یک در حاشیه افتتاحیه مجمع هفتادم اشاره کرد و گفت: در جلسه پنج به اضافه یک، بحثی شده بود که سایر موضوعات هم ممکن بود بعد از پایان آن جلسه مطرح و از فرصت استفاده شود اما متاسفانه جلسه دیرهنگام شروع شد و در زمانیکه به پایان جلسه رسیدیم، فرصت برای مباحث دیگر نبود.

ظریف گفت: اما درجلساتی که با آمریکایی ها داشتیم، دو جلسه ای که با آقای کری بود، هر دو جلسه درمورد مشکلاتی که ممکن است در مسیر اجرای برجام ایجاد شود، مخصوصاً نحوه اجرای تعهدات اجرایی آمریکا، چه از سوی دولت مرکزی و چه از سوی ایالت ها و چه از سوی دستگاه های مختلف آمریکایی بحث کردیم و در این زمینه گفتگوهای جدی داشتیم.

وی در بخش انگلیسی این مصاحبه بار دیگر به موضوع برجام و رفع تحریم ها اشاره کرد و گفت: در این سفر این امکان را یافتیم که بر جدیت اجرای توافق و تعهد کشورهای غربی بر اساس مفاد برجام که درباره برداشتن تحریم ها و حرکت به جلو توام با تعاملات جدی و پایداری در توافق است،  تاکید داشته باشیم که این امر به نفع همگان است.

وزیر امور خارجه گفت: در دیداری که با دبیرکل سازمان ملل و همچنین وزیران خارجه دیگر کشورها داشتم، درباره مشکلات منطقه ای و حادثه منا در عربستان و همچنین راه و روش های خاتمه بحران سوریه و یافتن راه حل سیاسی برای آن کشور نیز مذاکراتی داشتیم.

ثبت دیدگاه