• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

ایجاد نخستین شهرک کسب و کار صنایع فرهنگی کشور در لارستان

  • 06 شهریور 1401 - 14:01
ایجاد نخستین شهرک کسب و کار صنایع فرهنگی کشور در لارستان

طی نشستی با حضور فرماندار ویژه و شماری از مسئولان شهرستان لارستان و رئیس جمعی از معاونان و مدیران جهاددانشگاهی استان فارس، ابعاد مختلف ایجاد و راه‌اندازی نخستین شهرک کسب و کار فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی کشور در لارستان بررسی شد.

رئیس جهاددانشگاهی استان فارس در جلسه طرح و بررسی ابعاد ایجاد و راه‌اندازی نخستین شهرک کسب و کار فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی، گفت: یکی از دغدغه‌ها و نیازهای امروز جامعه، ورود به عرصه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی است.

مظاهر بابایی افزود: جهاددانشگاهی با توجه به سابقه فعالیت‌های پژوهشی، علمی، آموزشی و فرهنگی، از سال ۱۳۹۷ در یک ابتکار جدید، پارکی با عنوان علوم و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی را در سطح ملی راه‌اندازی کرد و پس از آن واحدهایی در ۲ استان منجمله فارس ایجاد و فعال شد.

بابایی با بیان اینکه امروزه دارایی‌های نرم و فرهنگی، از موارد تعیین کننده جایگاه و اقتدار کشورها را در عرصه‌های مختلف ملی و بین‌المللی محسوب می‌شود، گفت: ایران اسلامی با پیشینه بسیار کهن و عنی در حوزه فرهنگ، قطعا یکی از بازیگردانان اصلی و فعال این عرصه در جهان باشد.

او گفت: پارک‌های علم و فناوری در واقع حلقه واسط بین محیط‌های دانشگاهی و تحقیقاتی از یک سو و محیط‌های تجاری از سوی دیگر و حوزه عملکرد آنها، تلفیقی از عملکردهای علمی و فناوری است.

بابایی توضیح داد: پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، در دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ایجاد شده، مجموعه‌ای است که به عنوان اولین و تخصصی‌ترین پارک در اقتصاد فرهنگ، محیطی مناسب برای استقرار، رشد، توسعه و شکوفایی مؤسسات و شرکت‌ها را فراهم می‌کند.

او در بیان تعریفی از صنایع فرهنگی و فناوری‌های فرهنگی، گفت: این صنایع فرهنگی که با عنوان صنایع خلاق نیز شناخته می‌شوند، در واقع گونه‌ای از صنعت است که به خلق ایده، تولید و توزیع محصولات و خدماتی می‌پردازند که ماهیت فرهنگی دارند؛ فناوری‌های فرهنگی نیز مجموعه‌ای از روش‌ها، ابزارها و فرآیندهای تبدیل دانش و صنایع فرهنگی به کالاها و خدمات فرهنگی محسوب می‌شود که ایجادکننده و یا منتقل‌کننده ارزش‌های فرهنگی مورد نظر فناوران حوزه فرهنگی‌ست.

بابایی هدف اصلی این پارک را تسهیل در امر خلق ایده، تولید و توزیع محصولات و خدماتی با ماهیت فرهنگی و خلاق در ۱۲ زمینه نظیر گردشگری، موسیقی، صنایع دستی، صنایع دیداری و شنیداری، فناوری اطلاعات، هنرهای تجسمی، دین و قرآن، نقاشی، عکاسی، مد و پوشاک، رسانه، بازی‌ و سرگرمی و تبلیغات و …. بیان کرد.

او با بیان اینکه این حرکت در واقع گامی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در بحث جهادتبیین محسوب می‌شود، گفت: احصاء و معرفی توانمندی‌ها و داشته‌های فرهنگی و خلاق کشور به عرصه جهانی و کمک به توانمندی و اقتدار و رشد جایگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، از اهداف مهم اقدامات مختلف منجمله ایجاد این پارک بوده است.

بابابی با بیان اینکه هم اکنون سهم ما در زمینه تولید صنایع فرهنگی حدود ۳ صدم درصد است، گفت: این درحالیست که توجه به این صنایع و بسترسازی برای رشد و توسعه آن، امکانی را در اختیار کشور قرار می‌دهد که یک درآمد بسیار مناسب برای جایگزینی نفت و فرآورده‌های نفتی، داشته باشد.

رئیس جهاددانشگاهی استان فارس گفت: بعد از ایجاد پارک علوم و فناوری‌های نرم، یکی دیگر از برنامه‌ها ایجاد شهرک کسب و کارهای فناورانه نرم و صنایع خلاق فرهنگی است و اکنون فارس تلاش می‌کند که به عنوان استانی توانمند در بعد فعالیت‌‎های فرهنگی، پیشتاز و پیشران باشد.

بابایی با بیان اینکه فارس دارای بستری مناسب برای ایجاد چنین شهرکی است، گفت: تقریبا ۷۰ نوع صنایع دستی در استان فارس تولید می‌شود اما متاسفانه هیچ یک از این تولیدات، براساس استانداردهای بازارهای جهانی، نتوانسته حرکتی مناسب در بحث ایجاد اشتغال و تولید ثروت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سه موضوع راه‌اندازی کارخانه نوآوری، پردیس و شهرک کسب و کارهای صنایع خلاق فرهنگی در دستور کار جهاددانشگاهی فارس بوده است، گفت: شهرستان لارستان با توجه به ظرفیت‌های مختلف خصوصا ارتباطات بین‌المللی و حضور تاثیرگذار خیران و نیک اندیشان، یک گزینه بسیار مناسب برای ایجاد شهرک کسب و کار صنایع خلاق فرهنگی محسوب می‌شود.

بابایی با بیان اینکه تاکنون در کشور چنین شهرکی ایجاد نشده است، گفت: این شهرک، با نگاهی عمیق به اصل مدیریت منابع، چهار پردیس را در برخواهد گرفت که هر پردیس امکانی برای فعالیت حداقل ۵۰ واحد فناور را بسترسازی می‌کند.

رئیس جهاددانشگاهی فارس گفت: این واحدهای فناور، به نوعی تولید کننده ایده‌های خلاقانه در حوزه صنایع نرم و خلاق فرهنگی در بخش‌های مختلف بوده و در مسیر برندسازی تولیدات برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی فعالیت خواهند داشت.

بابایی یکی از مشکلات امروز در بخش تولیدات فرهنگی را نداشتن شناخت کافی و دقیق از بازارهای جهانی، کم توجهی به لزوم برندسازی براساس استانداردهای مد نظر جهانی و متصل نبودن به عرصه‌های علمی دانست و گفت: متاسفانه در زمینه فعالیت‌های دانش بنیان، ما کمترین توجه را به حوزه علوم انسانی داشته‌ایم، حال آنکه این حوزه، تاثیرگذاری گسترده‌ای برهمه بخش‌ها داشته و بازدهی بسیار مطلوبی دارد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس، استفاده از اعتبارات محدود دولتی برای ایجاد زیرساخت و جذب و به کارگیری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را در ایجاد و راه اندازی شهرک کسب و کار صنایع نرم و خلاق فرهنگی لارستان، بسیار مهم دانست و گفت: این شهرک با یک نگاه محلی و حتی استانی ایجاد نمی‌شود بلکه نگاه در گام اول ملی و در گام‌های بعدی بین‌المللی است.

بابایی خاطرنشان کرد که با ایجاد و تکمیل این شهرک که طی ۲ سال و با اعتباری حدود ۲۲۰ میلیارد تومان، امکان پذیر خواد بود، زمینه اشتغالزایی مستقیم حدود ۱۵۰۰ نفر فراهم خواهد شد.

به گزارش ایسنا، فرماندار ویژه شهرستان لارستان نیز ضمن استقبال از طرح احداث شهرک کسب و کار صنایع نرم و خلاق فرهنگی، گفت: اقدامات دانش بنیان با توجه به شعار سال تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری، از موضوعات مهم کشور محسوب می‌شود.

داریوش دهقان با اشاره به سابقه دیرینه لارستان در زمینه تجارت و بازرگانی بین‌المللی، گفت: لارستان از زیرساخت‌های مناسب فرودگاهی، گمرکی، کارگو، منطقه ویژه اقتصادی و همجواری با استانهای جنوبی و ارتباط با کشورهای حوزه خلیج فارس و … برخوردار است.

دهقان با بیان اینکه لارستان آمادگی همراهی در اجرای این طرح در مسیر ایجاد و توسعه بسترهای اشتغال برای جوانان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی و نخبگان بومی را دارد، گفت: این آمادگی وجود دارد که با همکاری نهادهای مختلف دولتی، خیرین و سرمایه‌گذاران اقدامات لازم برای اخذ مجوزها و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز، انجام شود.

ثبت دیدگاه