• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

پاسخ وزیر اقتصاد به نامه انارکی‌محمدی درباره بازار پسته

  • 07 فروردین 1403 - 16:57
پاسخ وزیر اقتصاد به نامه انارکی‌محمدی درباره بازار پسته

به دنبال مشکلاتی که طی ماه‌های گذشته در خصوص صادرات پسته مطرح بوده، احمد انارکی‌محمدی، نماینده منتخب شهرستان‌های رفسنجان و انار به سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نامه نوشت. وزیر اقتصاد نیز در پاسخ به این نامه، دستور داده تا قیمت‌های واقعی در بازار اعمال شود.

انارکی‌محمدی در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ خطاب به وزیر اقتصاد و امور دارایی چنین نوشت:

«احتراماً ضمن تشکر از زحمات حضرتعالی و همکاران محترم به استحضار می‌رساند: بیش از ۴۰٪ مردم کشور به نوعی وابسته به تولید محصولات کشاورزی می‌باشند و با سیاست برگشت ارز حاصل از صادرات، خصوصاً در بخش صادرات پسته، شاهد افت بیش از ۷۰٪ صادرات به‌ویژه در محصول پسته می‌باشیم که آمار گمرک گواه این مطلب می‌باشد. از طرفی دیگر افزایش تولید رقبا، خصوصاً آمریکا باعث کاهش ۲ دلاری ارزش جهانی پسته نسبت به دو سال گذشته شده است. از طرفی تعرفه‌های جدید گمرک افزایش حدودی ۳۰ الی ۷۰ درصدی قیمت پسته را نشان می‌دهد. خواهشمند است در جهت برگشت ایجاد انگیزه نسبت به صادرات دستور فرمائید قیمت تعرفه صادرات پسته، کاهش پیدا کند و واقعی شود.»

وزیر اقتصاد نیز در پاسخ به این نامه در همان تاریخ ۲۶ اسفند نوشته است: قیمت‌های واقعی اعمال شود.

با دستور وزیر اقتصاد برای اعمال قیمت‌های واقعی پسته در ارزش‌گذاری گمرکات برای برگشت ارز، بازار خرید پسته از کشاورزان رونق خواهد گرفت.

ثبت دیدگاه