• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

هشدار عضو انجمن پسته ایران: اگر در پاییز ۱۰۰ هزار تن پسته صادر نشود، آمریکا بازار صادراتی پسته را از آن خود می‌کند

  • 07 مهر 1402 - 15:34
هشدار عضو انجمن پسته ایران: اگر در پاییز ۱۰۰ هزار تن پسته صادر نشود، آمریکا بازار صادراتی پسته را از آن خود می‌کند

بهروز آگاه، عضو انجمن پسته ایران هشدار داده که اگر در پاییز ۱۰۰ هزار تن پسته از ایران صادر نشود، آمریکا بازار صادراتی پسته را از آن خود می‌کند.

بهروز آگاه در مصاحبه‌ای با روزنامه دنیای اقتصاد، میزان تولید پسته کشور در سال‌جاری را حدود ۲۴۰هزار تن (با احتساب ۳۰‌هزار تن پسته باقی‌مانده از سال گذشته) ارزیابی و خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تولید پسته، در صورتی که در سه ماه اول پس از برداشت پسته (مهر، آبان و آذر) که موعد عید چینی و نیز قبل از کریسمس است (اوج مصرف پسته در دنیا)، نتوانیم حداقل ۱۰۰هزار تن پسته را صادر کنیم، بازار صادراتی ایران توسط آمریکا گرفته خواهد شد.

آگاه ضمن تاکید بر افزایش حدود دوبرابری تولید پسته نسبت به سال گذشته، تولید پسته جهان در سال‌جاری میلادی را حدود یک میلیون و صد‌هزار تن ارزیابی کرد و افزود: مصرف پسته دنیا حدود ۵۰۰‌هزار تن است و این یعنی در سال‌جاری حدود ۶۰۰‌هزار تن مازاد تولید پسته در دنیا وجود دارد؛ که قرار است با توجه به افزایش روند تولید پسته آمریکا، مازاد تجمعی پسته دنیا در سال‌‌‌ بعد به یک میلیون و ۲۰۰هزار تن و درسال سوم به ۲میلیون مازاد تجمعی تولید نسبت به مصرف پسته در دنیا برسیم.

او با برشمردن برخی خطاها و تصمیمات نادرست در حوزه اقتصادی دولت گفت: اخیرا شنیده شده که معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با ارائه طرحی مبنی بر ممنوعیت صادرات پسته، در تلاش است تا صادرات این محصول را ممنوع کند. این موضوع بالاترین کمک به صنعت پسته آمریکا و بزرگ‌ترین خیانت به پسته ایران بوده و باعث ایجاد چالش‌‌‌های اساسی در حوزه اقتصاد پسته ایران ‌‌‌خواهد شد.

این عضو انجمن پسته ایران از سیاست‌‌‌های دولت در قبال کشاورزان و بازرگانان پسته اظهار نگرانی کرده و معتقد است در صورتی که در سه ماه فصل پاییز، دولت اقدامی در زمینه تسهیل صادرات پسته انجام ندهد، تبعات بسیار سنگین و غیرقابل جبرانی در حوزه کشاورزی و بازرگانی ایجاد خواهد شد.

ثبت دیدگاه