• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024

معاون استاندار فارس: بخشی از درآمد معادن باید در منطقه استقرار هزینه شود

  • 28 مرداد 1401 - 10:27
معاون استاندار فارس: بخشی از درآمد معادن باید در منطقه استقرار هزینه شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره ظرفیت های معادن و صنایع معدنی گفت : بخشی از درآمد معادن باید بر اساس قانون، صرف آبادانی، پیشرفت و ایجاد زیرساخت‌های مناسب در مناطقی که معادن در آنجا مستقر هستند شود. این هزینه کرد برای جبران آلودگی های زیست محیطی است.

محمود رضایی کوچی با بیان اینکه فارس در حوزه معدن، میزان ذخایر و صنایع معدنی و میزان اشتغال این بخش استان اول کشور است افزود: معادن مختلف بسته به شرایط دارای آسیب ها عواقب زیست محیطی متفاوتی هستند که برای جبران این آسیب ها باید بخشی از درآمدشان را به همان منطقه اختصاص دهند.
وی ادامه داد: تخصیص این سهم در قانون پیش بینی شده که تاکنون نیز بخش هایی از این درآمد تخصیص یافته است.
او اظهار داشت: مطابق قانون، دفاتر اداری معادن باید در همان استان هایی که معادن در آن هستند مستقر باشد تا درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده این معادن به اقتصاد آن منطقه و استان برسد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: هم اینک تمام معادن موجود در استان شناسایی شده اند و اعداد و ارقام فعالیت و درآمد آنها نیز اعلام شده است.
رضایی کوچی افزود: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان برای حقوق دولتی معادن و بهره مالکانه پیش‌بینی شده که اگر این اعتبار تخصیص یافته و صرف شهرستان‌هایی که معادن در آن مستقر هستند شود، گامی موثر در جهت ساماندهی این شهرستان‌ها خواهد بود.
او گفت: از آنجا که بحث یک درصد فروش معادن نیز هم در حوزه معدن و هم صنایع معدنی قابل اجرا است دارای اهمیت بسیاری است که این مهم با جدیت در دست پیگیری است.
وی بیان کرد: صاحبان صنایع و معادن باید مسئولیت‌های اجتماعی خود را انجام دهند و پذیرفتنی نیست که آنها فقط به آلوده کردن و تخریب محیط زیست بپردازند و هیچ بخشی از درآمدشان را صرف توسعه نکنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس افزود: درآمد حاصل از یک درصد سود فروش سالیانه معادن باید با بهره‌گیری از نظرات نمایندگان حوزه‌های انتخابیه استان و با اولویت طرح‌های عمرانی، بهداشتی و درمانی، آموزشی، فرهنگی و به ویژه طرح‌های زیست محیطی مناطق درگیر با این موضوع و سایر طرح‌های شهرستانی صرف شود.

انتقال معادن شن و ماسه غرب شیراز در حال پیگیری است
رضایی، در خصوص معادن شمال غرب شیراز و آلودگی های زیست محیطی آنها هم گفت: فعالیت معادن شن و ماسه در غرب شیراز موقتی و با قرارداد یکساله بوده و انتقال این معادن با جدیت در حال پیگیری است.
وی، ضمن تاکید بر لزوم نظارت بر این معادن افزود: اولویت انتقال این معادن پس از تکمیل زیرساخت‌ها شرق شیراز است و برای کاهش آلودگی هوا  نیز اقداماتی شده است.
او ادامه داد: کارشناسان هم به طور مستمر از این معادن بازدید می کنند و اقدامات موثری در جهت اخطار و تعطیلی معادنی که آلودگی بیشتری دارند صورت گرفته است و بابرخی واحدهای سنگ شکن و معادن متخلف نیز برخورد قضایی شده است.

ثبت دیدگاه