• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024

کمتر از ۵ درصد مشاغل به صورت تعاونی‌ است

  • 07 اردیبهشت 1401 - 9:41
کمتر از ۵ درصد مشاغل به صورت تعاونی‌ است

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق قانون باید حدود ۳۰ درصد مشاغل به صورت تعاونی باشد حال آنکه اکنون این میزان کمتر از ۵ درصد است و این موضوع موجب توزیع نشدن ثروت در بخشی که قابلیت رشد و توسعه بیشتری دارد، می‌شود.

علیرضا پاکفطرت سه‌شنبه ۶ اردیبهشت در دیدار با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس، گفت: فرآیند توسعه در کشور باید به صورت متوازن و با نگاه به برنامه‌های کلان ملی باشد؛ به عنوان مثال کارخانه‌های واگذار شده باید به تعاونی‌ها داده می‌شدند و کارگران هم سهامداران آن می‌شدند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و کارخانه‌ها را به افراد نااهل دادند که نمونه‌های متعدد آن را شاهد هستیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر وزارت کار در این رابطه ورود کرده بود و اعتراض کرده بود ما شاهد اینگونه واگذاری‌ها نبودیم.

او با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری بر روی فرهنگ کار و تلاش، گفت: بیش از ۳ میلیون نیروی کار در ایران از اتباع خارجی و عمدتا افاغنه هستند، این نشان‌دهنده ضعف ما در فرهنگ کار و تلاش است؛ چراکه ما همه کار می‌کنیم به غیر از کار، ما نیازمند فرهنگسازی در زمینه کار و تلاش هستیم.

پاکفطرت نقش روحانیت را در زمینه فرهنگ‌سازی در زمینه کار و تلاش حائز اهمیت دانست و گفت: روحانیون می‌توانند خط مقدم جبهه‌های فرهنگی در عرصه‌های مختلف باشند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نقش منابع انسانی در فرآیند تولید را مهم ارزیابی و اضافه کرد: اگر تولید مشکل دارد مشکل از کارگران است که باید رفاه اجتماعی آن‌ها حتی در مرحله بازنشستگی هم دیده شود تا منابع انسانی توانمندی را در مشاغل مختلف داشته باشیم.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس هم با تاکید بر اهمیت کیفی‌سازی مراحل مختلف کار، گفت: یکی از اقدامات اساسی در نظر گرفته شده در مدیریت‌های پیشین و همچنین رویکرد جدید این دولت در زمینه‌های مختلف توجه به کیفیت و ایمنی لازم در مشاغل مختلف است که با تشکیل کمیته فنی و ارائه برنامه‌های لازم در این زمینه و همچنین نظارت و بازرسی بر این فرآیند به سرانجام خواهد رسید.

وحید خداپرست افزود: با توجه به بررسی آمارها و اطلاعات پیرامون وضعیت تعاونی‌ها، فارس باید در زمینه ارزش ریالی و اشتغالزایی نسبت به افزایش سرانه و فرصت‌های شغلی نیز برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد تا بتوانیم به جایگاه مناسبی در کشور دست پیدا کنیم.

خداپرست با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌ها باید با توجه به نیاز جامعه باشد، بیان داشت: تجمیع سرمایه‌های خرد و کلان جهت اجرای برنامه‌های مختلف نیازمند شفافیت و اطلاع کافی از قانون به منظور ایجاد فرصت‌های شغلی است.

این مقام مسئول آموزش را یکی از ارکان اساسی توسعه دانست و گفت: بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان باید مورد توجه قرار بگیرد که این می‌تواند با ایجاد و توسعه تعاونی‌ها به طور قابل توجهی مورد استفاده قرار گیرد.

ثبت دیدگاه