• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

“ابن مقله” ادیب و هنرمند شیرازی ارج نهاده شد

  • 04 بهمن 1401 - 8:47
“ابن مقله” ادیب و هنرمند شیرازی ارج نهاده شد

همایش پاسداشت ابن مقله شیرازی با حضور اساتید، پژوهشگران و شخصیت های برجسته هنری در تالار سخن مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه هنر شیراز؛ برپایی نمایشگاه نمونه‌های خط ابن‌مقله و پیروان مکتب ابن‌مقله و برگزاری کارگاه‌های تخصصی در حوزه‌ خوشنویسی از دیگر ویژه‌برنامه‌های پاسداشت این هنرمند شیرازی در دانشگاه هنر شیراز است.

سخنرانان در این مراسم به ابعاد شخصیتی «ابن ‌مقله شیرازی» پرداختند.

در مراسم افتتاح این همایش نیز اعلام شد: «ابن ‌مقله»، در تاریخ هنر خوشنویسی نه تنها در ایران و جهان اسلام از جایگاه والایی برخوردار است، بلکه در سطح جهانی نیز این شخصیت ادبی-هنری جایگاه ممتازی دارد و وی علاوه برخوشنویسی در فقه و حدیث و سیاست نیز دارای ابعاد شخصیتی قابل تامل است.

ابوعلی محمدبن علی بن حسین یا حسن‌ بن عبدالله، وزیر دستگاه عباسیان بوده و بیشتر زندگانی خود را در بغداد سپری کرده است؛ اما بخش عمده‌ای از زندگانی خود را در شهر شیراز به ‌سر برده است.

او برای زیبایی خط ۱۲ قاعده معین کرد و ۶ نوع خط، به‌نام‌های محقق، ریحان، ثلث ریحان، توقیع، رقاع و نسخ را اختراع کرد و ۲ اثر با عنوان‌های رساله فی علم‌الخط و القلم (محفوظ در دارالکتب قاهره) و رساله فی میزان الخط (محفوظ در مکتبه عطّارین تونس) از خود به جا گذاشت که در محورهای موضوعی این همایش، به مسائل مختلف در پیوند با این ادیب و هنرمند نامدار پرداخته شده است.

ثبت دیدگاه