• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024

“پاژیناتور” ۱۰ شب در شهر لامرد به روی صحنه رفت

  • 30 خرداد 1401 - 8:45
“پاژیناتور” ۱۰ شب در شهر لامرد به روی صحنه رفت

پاژیناتور نام اثری نمایشی است که به کارگردانی جعفر محسنی و تهیه کنندگی حبیب ضیایی به مدت ۱۰ شب در شهر لامرد به روی صحنه رفت.

جعفر محسنی کارگردان این اثر نمایشی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: قصه این نمایش در یک هتل در دهه شصت میلادی و در حقیقت چهل خورشیدی در روسیه اتفاق می‌افتد که مدیر هتل با شخصی که بعداً مشخص می شود شغل ایشان پاژیناتور است و برای همه سوال‌برانگیز می‌شود درگیر شده و از آنجایی که نمی‌داند پاژیناتور یعنی چه و فکر می‌کند باید این فرد آدم مهم و یا خطرناکی باشد تلاش می‌کند تا به هر شکل ممکن راز پشت این نام را کشف کند و در این مسیر بسیاری از لایه‌های پنهان زندگی افراد رو می‌شود و در حقیقت زیبایی این نمایش نیز به همین موضوع است. 

وی با بیان اینکه نمایش پاژیناتور با استقبال خوبی از سوی تماشاگران مواجه شد، به بیان دلیل این استقبال پرداخت و گفت:‌عوامل مختلفی در این موضوع سهیم هستند، یک تئاتر برای تبدیل شدن به یک اجرای جذاب باید از تمامی المان‌ها و اجزای مهم یک اثر هنری استفاده کند یعنی فارغ از بحث کارگردانی و بازیگری، طراحی صحنه، طراحی لباس، موسیقی، نور، طراحی گرافیکی و گریم همه به یک اندازه برای بیننده اثرگذار و مهم هستند چرا که اگر به هر دلیلی از جمله خستگی در شب‌های اجرا بازی‌ها و کارگردانی دچار ضعف شد بیننده از فضای کلی کار و دیگر عناصر طراحی شده استفاده کرده و لذت ببرد.

محسنی اضافه کرد: اما آنچه که مسلم است تماشاگر امروز تئاتر لامرد با انتخاب خودش برای دیدن یک نمایش به سالن تئاتر مراجعه می‌کند. برای مثال همزمان با نمایش پاژیناتور چند برنامه متنوع دیگر بزرگ با حضور چهره های کشوری در شهرستان برگزار گردید اما باز هم ما با سالن های مملو از تماشاگر اجرای نمایش را انجام دادیم و این نشان می دهد که تماشاگر امروز لامرد به بلوغ لازم برای انتخاب نمایش مورد علاقه‌اش رسیده است.

وی ابراز کرد: در همین جا باید از تلاش های ماندگار افرادی همچون محمد جواد صفایی، مرحوم ابراهیم میر رئیس فقید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لامرد، حاج محمود صفری، مصطفی مجرد رئیس  انجمن نمایش شهرستان لامرد و جمع صمیمی و پای کار اعضای انجمن نمایش شهرستان لامرد که برای ارتقای این سطح فرهنگی سرمایه های مادی و معنوی خود را خرج کردند تشکر کنم.

این کارگردان در خصوص وضعیت تئاتر لامرد در مقایسه با سایر شهرها گفت: به جرأت می‌توان گفت شهرستان لامرد در حال حاضر یکی از فعالترین شهرستان‌های استان فارس در حوزه تولید و اجرای نمایش است.

وی به بیان مشکلات این شهرستان در عرصه تولید و اجرای نمایش پرداخت و گفت: مشکل عمده آنجاست که این موضوع در میان بسیاری از مسئولین و یا حامیان برنامه‌های هنری شهرستان هنوز جایگاه لازم را پیدا نکرده است و به همین دلیل است که نسل نویی که پا به این عرصه گذاشته است با مشکلات عدیده‌ای از لحاظ اقتصادی، امکانات نمایشی، فضاهای مناسب اجرا و الباقی مواجه شده است.

محسنی عنوان کرد: همین تماشاخانه هم با تلاش خود بچه‌های انجمن نمایش و البته همراهی همدلی  و کمک شهردار این شهر  صورت پذیرفت و متأسفانه فاقد امکانات کافی سرمایشی برای اجرای نمایش در تابستان و همچنین امکانات ایمنی و آکوستیک مناسب می باشد. 

وی درخواست کرد:   از اداره کل انجمن های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و هم از مسئولین شهرستان و مدیران صنایع بزرگ موجود در منطقه انتظار می‌رود که با حمایت از انجمن نمایش شهرستان و کمک به هنرمندان این رشته به خصوص هنرمندان جوان و جویای نام زمینه رشد سریعتر و آینده مطلوب تر برای این هنر در شهرستان لامرد را فراهم کنند.

 شهرستان لامرد در فاصله ۳۶۵ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

ثبت دیدگاه