• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

توجه به سلیقه‌ها برای احیای هنرهای سنتی

  • 15 فروردین 1401 - 18:25
توجه به سلیقه‌ها برای احیای هنرهای سنتی

یک هنرمند حوزه صنایع دستی، با اشاره به لزوم تلاش برای احیای هنرهای سنتی که در حال منسوخ شدن است، توجه به سلیقه‌ها و در نظر گرفتن اصول سلیقه یابی را برای رسیدن به مقصود در این زمینه یک ضرورت دانست.

فاطمه باقری‌زاده در گفت و گو با ایسنا، مشکلات فعالیت در زمینه صنایع دستی را متعدد دانست و گفت: همین مشکلات و معضلات منجر به منسوخ شدن برخی هنرها در عرصه صنایع دستی و انزوای استادکاران و … شده است.

باقری‌زاده با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای به کارگیری تحقیقات در مسیر انجام فعالیت‌های هنری به کار گرفته و به دنبال آسیب شناسی و احیای هنرنمدمالی و سایر دست ساخته‌های نمدی بوده است، گفت: پژوهش مبتنی بر خلق اثر هنری که موجب احیا، حفظ و گسترش هنرهای سنتی شود یکی از مهمترین اهداف من در این عرصه به شمار می‌رود.

این هنرمند ادامه داد: تولید بی هدف، مداومت در امر تولید بدون اهمیت دادن به اصول زیبایی شناسی، فاصله گرفتن از هویت و اصالت هنرهای سنتی می تواند باعث رکود، منسوخ شدن و رو به فراموشی رفتن هنرهای سنتی شود.

او نداشتن آگاهی و اطلاعات مناسب را یکی از دلایل رکود برخی رشته‌های هنرهای سنتی دانست و گفت:  تولید و عرضه یک محصول صنایع دستی که دارای سابقه ای کهن است، در واقع بازتاب اندیشه، اعتقادات، باورها و آداب و رسوم قوم و ملیتی است که این ارکان از میان قصه‌ها، اسطوره‌ها، بناهای تاریخی و میراث به جای مانده از فرهنگ و تمدن‌های گذشته آن قوم و دیار نشأت می گیرد و در نهایت ماهیت یک اثر بومی و کاربردی را شکل می دهد که پیام‌آور فرهنگ و تمدن گذشته هر منطقه است.

باقری‌زاده خاطرنشان کرد که برای احیای این هنر اصیل و کاربردی‌تر کردن آن، ضمن دنبال کردن سلیقه‌های جامعه، چندین هنرسنتی را که هر یک بخشی جدایی ناپذیر از میراث فرهنگی و اصالت هنر در ایران است را با نمدمالی تلفیق و آثاری خلق کرده است.

این هنرمند توضیح داد: نگارگری، طراحی سنتی، گل و مرغ، خوشنویسی، دوخت و رودوزی های سنتی و طراحی فرش از جمله هنرهایی هستند که من سال ها به صورت تخصصی و مستقل در این حوزه ها فعالیت کرده‌ام.

هنرمند شیرازی صنایع دستی، سال گذشته موفق به کسب گواهی ثبت اثر ادبی و هنری و مالکیت معنوی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

این هنرمند جوان به ایسنا گفت: با توجه به اینکه هنر “نمدمالی” از هنرهای صنایع دستی در معرض خطر فراموشی به شمار می‌رود، پژوهش‌هایی را در این زمینه شروع کردم.

باقری‌زاده اضافه کرد: این پژوهش‌ها از سال ۱۳۹۰ شروع شد و در نهایت و با تلاش و جدیت، ادامه یافت و با تولید آثاری انجامید که امروز ثبت مالکیت شده است.

وی با اشاره به اینکه هدفش تلاش برای احیای هنر نمدمالی و بازآفرینی طرح و نقش هنر اصیل ایرانی بر روی این دست آفریده‌ها است، گفت: خوشبختانه همه آثار تولیدی‌ام در این زمینه موفق به کسب گواهی ثبت اثر ادبی و هنری شده است.

باقری‌زاده با بیان اینکه همه آثارش دارای شناسنامه دوزبانه است، گفت: یکی از مهمترین اهدافم، پژوهش مبتنی بر خلق اثر هنری بوده که خوشبختانه، تاکنون در این مسیر توفیق داشته‌ام.

این هنرمند با یادآوری اینکه آثار او موفق به اخذ “مهراصالت ملی” است، گفت: چندین سال است که در زمینه‌های مختلفی نظیر هنر اسلامی، هنرهای سنتی، صنایع دستی و فرش دستباف، پژوهش‌هایی انجام داده‌ام.

آثار نمدی این هنرمند و پژوهشگر شیرازی صنایع دستی موفق به کسب گواهی ثبت اثر ادبی و هنری از معاونت حقوقی مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است.

این فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته پژوهش فرش، پیش از این در شماری از جشنواره‌های ملی و بین‌المللی در زمینه صنایع دستی و هنرهای سنتی، موفق به کسب عناوین برتر شده و سال گذشته نیز به عنوان هنرمند و پژوهشگر برتر از سوی دانشگاه هنر اسلامی تبریز انتخاب شده است.

ثبت دیدگاه