• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

برگزاری دوره‌های تخصصی حافظ‌پژوهی در اندیشکدۀ حافظ

  • 29 اسفند 1400 - 14:13
برگزاری دوره‌های تخصصی حافظ‌پژوهی در اندیشکدۀ حافظ

معاون آموزشی مرکز حافظ‌شناسی اعلام کرد که هشتاد و یکمین دوره کلاس‌های این مرکز، از چهاردهم فروردین سال جدید، شروع به کار خواهد کرد.

منیژه عبدالهی شنبه ۲۸ اسفند با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های آموزشی مرکز حافظ‌شناسی، برگزاری منظم کلاس‌های آزاد حافظ‌خوانی در محل مرکز حافظ‌شناسی است؛ به خبرنگاران گفت: در این کلاس‌ها که با رویکردهای متنوع تفسیری در طول هفته برگزار می‌گردد، موضوعاتی چون: درست‌خوانی متن دیوان، زیبایی‌شناسی اشعار، تأثیرپذیری و تأثیرگذاری حافظ، جهان‌نگری حافظ، عرفان حافظ و… در کانون توجه استادان حافظ‌پژوه است.

به‌گفته‌ی او؛ کلاس‌های حافظ‌شناسی هرسال در چهار دوره (چهار فصل) و در طول هفته، با همکاری استادان حافظ‌پژوه، ویژه‌ی دو گروه «بزرگسال» و «کودک و نوجوان» برگزار می‌گردد و از زمستان ۱۳۷۵ تا زمستان ۱۴۰۰، حدود ۸۰ترم با بیش‌از ۶۰۰ کلاس مختلفِ حافظ‌خوانی برگزار شده است که بیش‌از ۱۸هزارنفر در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند.

معاون آموزشی مرکز حافظ‌شناسی در ادامه گفت: در پی فراگیری بیماری کرونا در دوسال گذشته،‌ برگزاری کلاس‌های حافظ‌خوانی به‌صورت حضوری میسر نبود و ناگزیر کلاس‌های حافظ‌شناسی از سال ۱۳۹۹ در بستر مجازی برگزار گردید که خوشبختانه با استقبال حافظ‌دوستانی از سراسر کشور و حتی خارج از کشور مواجه شد.

عبدالهی با اعلام اینکه ادامه‌ی دوره‌های حافظ‌خوانی از بعد از تعطیلات سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود، خبر داد: در آخرین نشست هیأت مدیره‌ی مرکز حافظ‌شناسی در سال جاری، به‌منظور تبیین برنامه‌های علمی و اجرایی اندیشکده‌ی حافظ، مصوب شد چنانکه شرایط حضور افراد در سال آینده میسر باشد، نشست‌ها و همایش‌های علمی مرکز و همین‌طور کلاس‌های حافظ‌خوانی دوباره به‌صورت حضوری برگزار شود و البته باتوجه به ظرفیت‌های کلاس‌های مجازی، از این شیوه نیز کماکان برای تدریس استادان حافظ‌پژوه یا حافظ‌آموزان در دیگر شهرها و کشورها نیز استفاده خواهد شد.

او همچنین از برنامه‌ریزی مرکز حافظ‌شناسی برای برگزاری دوره‌های تخصصی حافظ‌پژوهی در اندیشکده‌ی حافظ خبر داد و گفت: مرکز حافظ‌شناسی در نظر دارد از سال آینده دوره‌های تخصصی حافظ‌پژوهی و ایجاد شاخه‌ی مردم‌شناسی یا مطالعات فرهنگ عامه با محوریت حافظ در اندیشکده‌ی حافظ برگزار نماید که فراخوان آن در آینده اعلام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، «اندیشکده‌ی حافظ» وابسته به مرکز حافظ‌شناسی است که با هدف گسترش فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، در مکانی نزدیک به‌ حافظیه استقرار یافته است.

ثبت دیدگاه