• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

گذر “فرهنگ و هنر” در بافت تاریخی شیراز راه‌اندازی می‌شود

  • 07 اسفند 1400 - 16:06
گذر “فرهنگ و هنر” در بافت تاریخی شیراز راه‌اندازی می‌شود

معاون فرهنگی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از راه‌اندازی گذر «فرهنگ و هنر» در بافت تاریخی محله سنگ سیاه شیراز با همکاری اهالی فرهنگ، ادب و هنر این کلان‌شهر و شهرداری خبر داد.

امیدبخش عصر پنج‌شنبه ۵ اسفندماه با اشاره به انجام بازدید از محله سنگ سیاه شیراز گفت: به زودی گذر «فرهنگ و هنر» در بافت تاریخی این محله با همکاری شهرداری و همت اهالی فرهنگ، ادب و هنر فعالیت‌های خود را آغاز خواهد کرد.

او با بیان اینکه گذر یاد شده به خیابان، میدان و بازاری گفته می‌شود که در آن مجموعه‌هایی از کسب و کارهای فرهنگی و هنری فعالیت می‌کنند، گفت: فضای بیرونی آن پیاده‌راهی برای عرضه هنر خیابانی، هنرهای آیینی و دینی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری است و محل تردد و گذران اوقات فراغت مردم و شهروندان محسوب می‎شود.

امیدبخش افزود: گذر «فرهنگ و هنر» به عنوان یکی از پروژه‌هایی است که برای حمایت از کسب و کارهای فرهنگی هنری توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال شکل گرفتن است و استان فارس نیز در این مسیر، مراحل نهایی گشایش این فعالیت مؤثر را پیش‌رو دارد.

او یادآور شد: راه‌اندازی گذر «فرهنگ و هنر» با حمایت شهرداری در حال شکل‎گیری و انجام مراحل نهایی است و شهرهایی که پیشینه تاریخی، فرهنگی و شاخص‌های مورد توجهی دارند در یکی از محله‌های تاریخی شهر، گذر یاد شده شکل می‎گیرد تا محفلی برای رونق، گسترش، ارائه و تولید آثار اهالی فرهنگ، ادب و هنر باشد که در این مسیر تلاش شده هر چه سریع‎تر طرح مورد اشاره عملیاتی شود و تبدیل به محلی برای رفت و آمد اهالی فرهنگ و هنر شود.

امیدبخش اضافه کرد: بر اساس جلسات و بازدیدهای مختلف که به صورت میدانی از جانب وزارت فرهنگ و ارشاد شکل گرفت، محله سنگ سیاه به عنوان گذر «فرهنگ و هنر» نامگذاری شد که در این مکان تاریخی کارگاه‌های زیادی در گستره فعالیت‌های فرهنگی هنری و صنایع دستی فعال هستند.

معاون فرهنگی ارشاد اسلامی فارس گفت: در راستای حمایت مؤسسه توسعه کمک به فرهنگ و هنر که از مؤسسات تابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، پرونده‌های ۲۳ نفر واجدین شرایط و فعالان این عرصه ارسال شده و چندین نفر شرایط لازم اخذ تسهیلات کم بهره برای راه‎‌اندازی کسب و کارهای فرهنگی هنری را کسب کردند که به زودی مبالغ لازم به آن‌ها پرداخت خواهد شد.

او با بیان اینکه شهرداری شیراز تفاهم‌نامه‌ای را سال گذشته با اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس منعقد کرده است و تعمیراتی را برای فراهم آوردن زیرساخت‎ها انجام داده و بخش اعظمی از تعهدات را انجام دادند ، گفت: گذر «فرهنگ و هنر» با هدف حمایت از هنرها و دستیابی به اقتصاد فرهنگی پویا، پایدار و آرمانی بنیان خواهد شد.

امیدبخش اظهار کرد: این امکان در برخی از مراکز استان‎ها و شیراز راه‌اندازی شده تا با هماهنگی و تمرکز بر منابع و تخصیص کافی جهت دستیابی و بهبودِ بخشِ فرهنگی و اقتصادی با هم‌افزایی و مشارکت، به کانون اقتصادی خلاق، پویا و الهام‌بخش و متعلق به همه شهروندان ایجاد شود تا دسترسی عمومی و اقتصاد فرهنگی سالم را با نشاط جمعی پیوند زند.

ثبت دیدگاه