• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024

ماهنامه ادبی- هنری «آتش» به جمع مطبوعات کشور پیوست

  • 22 شهریور 1400 - 10:15
ماهنامه ادبی- هنری «آتش» به جمع مطبوعات کشور پیوست

ماهنامه ادبی – هنری «آتش» از شیراز به جمع مطبوعات کشور پیوست آن هم در دورانی که نشریات کاغذی باید در فضای مجازی و چیرگی کرونا نفس عمیق بکشند.

ماهنامه ادبی آتش از درون خاکستر نشریه‌ای به نام عصر پنجشنبه و ویژه نامه‌های هنگام و نویسا سربرکشیده است.
شرح این قصه را محمد عسلی صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه آتش در نخستین شماره آن زیر عنوان «به آتشی که  نمیرد» نوشته و آورده است:اینک آنچه نگاه و نظر شما را به خود می خواند همین آتش است که امید می‌رود نمیرد، تاچه پیش آید.  
صاحب امتیاز نشریه آتش نوشته است:عبدالرحمان مجاهدنقی که با آتش دل سالیانی است سرو کار دارد سردبیری آن را عهده دار شد تا خود را به سوختن و ساختن در این مسیر هم عادت دهد.    
سردبیر این نشریه در مطلبی با عنوان « غلام آن کلماتم که آتش افروزد» با یادآوری مشکلات مردم در زمینه اقتصادی  و بی‌رغبتی بسیاری از افراد جامعه برای گنجاندن کتاب و مجله در سبد کالاهای خود، انتشار مجله آتش را به تکاپوی پرنده‌ای خُرد جثه تشبیه کرده که برای فرونشاندن آتش، منقار خود را با قطره‌های آب برکه می‌انباشته است.
عبدالرحمان مجاهدنقی نوشته است:این پرنده با پرسش بسیاران روبه رو شد که آخر این نیم قطره ها، خردک شرری را هم فرو نمی نشاند، پاسخ داد:درحد خود تلاش می کنم!
مطالب این شماره ماهنامه آتش در هفت بخش تنظیم شده که شامل یاد، داستان، ترجمه داستان،مقالات ادبی،شعر،ترجمه شعر و نقد و معرفی کتاب است.
بخش یاد به پاسداشت محمد جعفر محجوب ادیب و پژوهنده ادبیات فارسی اختصاص دارد که مصاحبه مفصلی دراین زمینه از شهریار محجوب فرزند وی همچنین متن سخنرانی محمدجعفر محجوب هنگام دفاع رساله دکتری و معرفی آثار این ادیب چاپ شده است.  
در بخش داستان، داستان هایی از قبادآذرآیین، کیهان خانجانی،غلامرضا منجزی،طیبه گوهری،مهدی رحمانیان حقیقی،شهریار قنبری،حسین رحیمی به چاپ رسیده است.
بخش ترجمه داستان‌ شامل آثاری از جولی اوتسوکا، توبیاس ولف با  ترجمه مینوغفاری و فریبا ترابی است.
مهدی زمانیان عضو هیات علمی دانشگاه شیراز مقاله ای درباره ولادیمیر مینورسکی نوشته و او را خاورشناس ایران دوست نامیده است.
معرفی کتاب بیدل و انشای تحیر نوشته کاووس حسن‌لی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز که درباره بیدل دهلوی شاعر معروف سبک هندی نوشته شده و مقاله این استاد در مورد کتاب، در بخش مقالات ادبی نشریه آتش درج شده است.      
در بخش شعر، سیروس نوذری پژوهشگر ادبیات به شعرهای زنده یاد عمران صلاحی پرداخته است.         
کوروش کمالی سروستانی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در مقاله «مدیحه سرایی سعدی» به رویکرد این شاعر در زمینه مدح پرداخته است.
چند شعر از اکبر اکسیر طنزپرداز گیلانی، شعرهایی از  شاپور پساوند،امین رجبیان، ترجمه اشعار مهدی سلمان شاعر بحرینی به همت نسترن خزایی، برگردان چند شعر از شاعران عرب با ترجمه سعید هلیچی در بخش شعر و ترجمه شعر مجله آتش گنجانده شده است.
در بخش معرفی کتاب، فرهاد کشوری به رمان ظلمت شب یلدا نوشته امین فقیری پرداخته است.
همچنین کتاب های درمیان گمشدگان نوشته دن شاون و کتاب ما نوشته یوگنی زامیاتین معرفی شده اند.
 به استناد سخن سردبیر نشریه آتش، امیدوار به پویایی این مجله و پرداختن آن به دیگر عرصه های هنر همچون سینما، نقاشی، تئاتر … هستیم. همانگونه که سردبیر نوشته است: امیدواریم با حمایت های معنوی اندیشمندان و فرهنگوران این سرزیمن، قادر به ادامه راهی باشیم که پی گرفته ایم.    

ثبت دیدگاه