• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024

ارتباط فعالیت بدنی و سلامت در بانوان

  • 06 اردیبهشت 1401 - 10:46
ارتباط فعالیت بدنی و سلامت در بانوان

عضو هیئت علمی گروه ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن تاکید بر لزوم توجه همه گروه‌های سنی به فعالیت بدنی مناسب، به نقش این فعالیت‌ها در سلامت افراد به ویژه بانوان پرداخت.

دکتر محمدحسین کاوه سه‌شنبه ششم اردیبهشت به خبرنگاران گفت: امروزه ورزش در جامعه به یک امر مهم تبدیل شده و این اهمیت برای بانوان قابل انکار نیست. چرا که بانوان، رکن اصلی جامعه و خانواده به شمار می آیند و خانواده ای سالم است که مادر آن سالم باشد، فعالیت بدنی در ارتباطات خانوادگی و افزایش توانایی افراد برای فعالیت های گوناگون زندگی اجتماعی سهم بسزایی دارد.

این عضو هیئت علمی گروه سلامت علوم پزشکی شیراز، گفت: تاثیرات جسمانی فعالیت بدنی در بانوان علاوه بر تاثیر بر پیشگیری از پوکی استخوان، ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺑﺮ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻗﻠﺒﻲ ﻋﺮوﻗﻲ و تقویت عضلات کف لگن بانوان، بر سلامت دستگاه گوارش نیز موثر است.

کاوه اضافه کرد: نتایج تحقیقات نشان می دهد بانوانی که در اوایل بارداری در برنامه تمرینی ملایم شرکت کرده بودند که در آن وزن بدن تحمل می شد، به طور چشمگیری نوزادانی بلندتر و با وزن بالاتر از زنانی که در این برنامه شرکت نکرده بودند به دنیا آوردند. 

وی همچنین خاطرنشان کرد: در بانوان مسایل مختلفی مانند بارداری، چاقی و یبوست می تواند باعث ضعیف شدن عضلات کف لگن و مشکلاتی مانند افتادگی اعضای لگنی یا بی اختیاری ادراری شود که ورزش، می تواند این مشکلات را کاهش دهد.  

کاوه با بیان اینکه ﺗﺎﺛﻴرات روانی فعالیت بدنی نیز شامل تاثیر بر کاهش اضطراب و افسردگی و بهبود وضعیت خواب است، گفت: ورزش و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ در درازﻣﺪت ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﻏﻠﺒﻪ ﺳﻴـﺴﺘﻢ ﭘﺎراﺳـﻤﭙﺎﺗﻴﻚ در ﺑﺪن ﻣﻲ ﺷﻮد ﻛﻪ اﺛﺮات ﺿﺪ اﺿﻄﺮاﺑﻲ داﺷﺘﻪ و ﺑﺎﻋﺚ آراﻣﺶ ﺑﻴـﺸﺘﺮ می شود.

این عضو هیئت علمی علوم پزشکی شیراز همچنین یادآور شد: ﻓﻌﺎﻟﻴـﺖ ﺑـﺪﻧﻲ ﻣـﻨﻈﻢ و ورزش ﻣﻮﺟـﺐ ﺑﻬﺒـﻮد اﺧﺘﻼﻻت ﺧﻮاب و ﺗﺴﻬﻴﻞ در روﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﻮاب رﻓﺘﻦ و ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی از اﺑﺘﻼ ﺑﻪ اﺿﻄﺮاب و اﻓﺴﺮدﮔﻲ می ﺷﻮد. 

به گفته کاوه، اﻓﺰاﻳﺶ ﻗﺪرت ﺳﻴﺴﺘﻢ اﻳﻤﻨﻲ، کنترل بهتر میزان قندخون در ﺑﻴﻤـﺎران مبتلا به دﻳﺎﺑت و کاهش نیاز به انسولین و داروهای ضد قند خوراکی، کاهش چربی مضر(تری گلیسیرید) و افزایش چربی مفید(اچ دی ال) و کمک به سلامت قلب و عروق، پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه، رحم، پروستات و روده، به تاخیر انداختن پدیده سالمند با حفظ توده عضلانی و جلوگیری از کاهش مصرف انرژی پایه بدن، از دیگر تاثیرات مهم فعالیت بدنی بر سلامت است.

این عضو هیئت علمی علوم پزشکی شیراز به همه خصوصا بانوان توصیه کرد که حداقل ۵ بار در هفته، هر بار به مدت ۳۰ دقیقه، فعالیت بدنی با شدت متوسط یا حداقل ۳ بار در هفته هر بار به مدت ۲۵ دقیقه، فعالیت شدید بدنی داشته باشند.

ثبت دیدگاه