• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024

فارس خاستگاه کشتی فرنگی

  • 24 مرداد 1400 - 14:10
فارس خاستگاه کشتی فرنگی

حضور ۶  کشتی گیر از استان فارس در نخستین اردوی جدید تیم ملی کشتی فرنگی برای شرکت در رقابت‌های جهانی نروژ و کسب ۲ نشان طلا المپیک می تواند فارس را به عنوان قطب و خاستگاه این رشته در ایران و حتی آسیا دوباره مطرح کند.

استان فارس با وجود کشتی گیرانی همچون امید نوروزی قهرمان المپیک ۲۰۱۲ لندن و محمدرضا گرایی دارنده نشان طلای المپیک ۲۰۲۰ توکیو و دیگر کشتی گیرانی همچون برادران نصیری، حمید ریحانی، محمدعلی گرایی، میثم دلخانی، محمدرضا مختاری و حمیدرضا ده بزرگی  نشان دهنده  وجود ظرفیت های فراوان در این رشته است که قطب  کشتی فرنگی ایران و حتی محسوب می شود زیرا ۲ نشان  طلای المپیک در کارنامه دارد.

تحول در هیات کشتی فارس

وجود استعداد های زیاد در استان فارس چندسالی است که کشتی فرنگی جور دیگر رشته ها را می کشد که باید روی آن  با استفاده از قهرمانان گذشته به عنوان کادر فنی و حضور در کمیته های مختلف هیات کشتی فارس روی این رشته مدال بیشتر سرمایه گذاری شود تا زمان گرفتن مدال طلا المپیک از لندن ۲۰۱۲ به توکیو ۲۰۲۰ طول نکشد.

باید طوری برنامه ریزی شود که طی هر دوره المپیک فارس صاحب مدال شود که این امر شدنی اما مشروط به علمی کردن این رشته و استفاده از قهرمان است ضمن اینکه زیر ساخت های رشته کشتی آزاد و فرنگی در فارس به خوبی وجود دارد و بسیاری از شهرستان ها سالن اختصاصی و تشک کشتی دارند.

کشتی آزاد فارس رها شده

هر چند استان فارس در کشتی فرنگی حرف اول را می زند اما در کشتی آزاد که به مراتب جذاب تر از فرنگی است و اصالتا کشتی آزاد ریشه ایرانی دارد در فارس رها شده و به خواب رفته است.       

فرخیان ها کجا هستند ؟  

پس ازاینکه محمدعلی فرخیان که هم اینک حدود ۸۶ سال سن دارد توانست در سال ۱۹۶۵ با کسب مدال نقره در وزن ۵۷ کیلوگرم در مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان در شهر منچستر انگلیس قهرمانی ایران را رقم بزند دیگر نامی از کشتی گیران آزاد فارس طنین انداز نشد.

نیاز به تحول در بدنه کشتی آزاد فارس

برای اینکه دوباره کشتی آزاد فارس نامش بر سر زبان بیفتد باید قطعا در ساختار هیات کشتی فارس تحول به وجود بیاید و این پرسش مطرح می شود، مگر این استان کشتی خیز تنها محمد علی فرخیان را در کشتی آزاد داشته؟ که پاسخ منفی است.

اگر روی کشتی آزاد هم مانند کشتی فرنگی در فارس بیشتر وقت گذاشته می شد، چه بسا که فرخیان های دیگری هم ظهور می کردند که حتی می توانستند در المپیک مدال کسب کنند اما متاسفانه این رشته جذاب فراموش شد.

حضور ۶ فرنگی فارس برای شرکت در مسابقات جهانی نروژ

محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران ۳۱ کشتی گیر به نخستین اردوی تیم ملی برای شرکت در مسابقات جهانی که در شهر اسلو پایتخت نروژبر گزار می شود دعوت کرد که نام ۶ کشتی گیر فارسی نیز دیده می شود.

فارس با ۶  و خوزستان با ۱۰ کشتی گیر بیشترین سهمیه در اردوی تیم ملی دارند.

محمدهادی شعبانی از فارس در وزن ۵۵ کیلوگرم برای پوشیدن دوبنده تیم ملی باید با پویا دادمرز از خوزستان دارنده مدال برنز آسیا  و سجاد عباس پور از مازندران مبارزه کند، شعبانی تا کنون چندین بار به تیم ملی دعوت شده است اما هنوز موفق به پوشیدن دو بنده تیم ملی نشده است.

همچنین  در ۶۳ کیلوگرم میثم دلخانی از فارس  که ۲۵ سال سن دارد تاکنون مدال طلای امیدهای جهان و آسیا را در سال ۲۰۱۹، مدال برنز جوانان جهان (۲۰۱۶) نشان برنز جوانان آسیا (۲۰۱۵) و مدال برنز نوجوانان آسیا در سال ۲۰۱۳ ، مدال برنز بزرگسالان آسیا درسال  ۲۰۲۰ دهلی نو را در کارنامه دارد باید به مصاف علی رضا نجاتی از قم برود که در المپیک ۲۰۲۰ توکیو حضور داشت هر چند مقامی کسب نکرد.

 با توجه سوابق درخشان کشتی گیر شیرازی به نظر می رسد شانس  وزن ۶۳ کیلوگرم برای پوشیدن دو بنده تیم ملی نسبت به نجاتی المپیک رفته بیشتر باشد.

قهرمان المپیک ۲۰۲۰ توکیوشانس اول  

در وزن ۶۷ کیلوگرم محمدرضا گرایی کشتی گیر شیرازی که موفق به کسب مدال طلای المیپک ۲۰۲۰ توکیو شد حرف اول را در این وزن می زند و با توجه به آمادگی و روحیه بالای این کشتی گیر طلایی المپیک شانس اول این وزن هست هر چند  حسین اسدی از خوزستان،  محمدجواد رضایی از قم و  کرامت عبدولی از خوزستان در وزن ۶۷ کیلوگرم نیز به تیم ملی دعوت شدند.

رقیب اصلی محمدرضا گرایی دراین وزن کرامت عبدولی از خوزستان است که نشان طلای کشتی فرنگی جوانان جهان را در کارنامه دارد و از یک خانواده کشتی گیر است که دو برادر دیگر او نیز همچون سعید دارنده مدال برنز المپیک و جهان و سامان نیز مدال های برنزو نقره آسیا دارند.

محمدرضا گرایی  مدال طلای امیدهای جهان ، برنز بازی‌های آسیایی، طلای قهرمانی آسیا و برنز دانشجویان جهان و نشان طلای المپیک ۲۰۲۰ توکیو در کارنامه دارد.

در وزن  ۷۲ کیلوگرم  محمدرضا مختاری دیگر کشتی گیر فارسی است که به تیم ملی دعوت شده است  که نشان نقره نوجوانان جهان ، مدال برنز بین المللی صربستان و مدال طلای جام جهان پهلوان تختی در شیراز را در ویترین افتخارات خود دارد و در این وزن باید  با امین کاویانی نژاد دارنده مدال طلا و برنز آسیا از خوزستان و علی ارسلان دارای مدال برنز آسیا  از مازندران مبارزه کند.

کار مختاری در  وزن ۷۷ کیلوگرم بسیار سخت اما او می تواند در اردو رقیبان خود را شکست دهد و برای نخستین بار در رده بزرگسالان در مسابقات جهانی شرکت کند.

شاهین المپیک

اما در وزن ۷۷ کیلوگرم محمدعلی گرایی کشتی گیر شیرازی که در المپیک ۲۰۲۰ توکیو با اجرای فن سنجاب پرنده لقب شاهین المپیک از سوی اتحادیه جهانی کشتی کسب کرد همچنان حرف اول را در این وزن می زند هر چند او در المپیک با وجود شایستگی هایی که داشت اما دستش از مدال ارزشمند المپیک ۲۰۲۰ توکیو کوتاه ماند.

محمد علی گرایی در وزن ۷۷ کیلوگرم با پژمان پشتام از تهران دارنده نشان طلا و نقره آسیا، طلا بازیهای داخل سالن آسیا و نقره ارتش های جهان  در اردو شرکت خواهد کرد.

 به نظر می رسد گرایی شانس بیشتری برای حضور در وزن ۷۷ کیلوگرم مسابقات جهانی داشته باشد تا با کسب مدال طلا برای نخستین بار در این عرصه، نیز جبران ناکامی المپیک ۲۰۲۰ توکیو کند.

ویترین افتخارات محمد علی گرایی

محمدعلی گرایی  ۲ برنز قهرمانی جهان ، طلای بازی‌های آسیایی ، یک برنز و ۲ نقره قهرمانی آسیا ، طلای بازی‌های داخل سالن آسیا و نظامیان جهان را در ویترین افتخارات خود دارد.

سنگین وزن

اما در وزن  ۱۳۰ کیلوگرم پارسا نظری از فارس  برای چندمین بار است که به اردوی تیم ملی دعوت می شود و در مسابقات جام بین المللی جهان پهلوان تختی شیراز نشان نقره گرفته است، باید با امین میرزازاده از خوزستان که در المپیک ۲۰۲۰ توکیو حضور داشت اما مقامی کسب نکرد و همچنین  با علی اکبر یوسفی از مازندران و امیر قاسمی منجزی از خوزستان مبارزه کند.

شانس میرزا زاده نسبت به دیگر کشتی گیران هم وزنش در ۱۳۰ کیلو گرم برای حضور در مسابقات جهانی بیشتر است.  

اردوی جدید تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان  از  ۲۵ مرداد لغایت هفتم شهریورماه ۱۴۰۰ در محل خانه کشتی شهید مصطفی صدرزاده تهران برگزار می‌شود.

 رقابت‌های کشتی فرنگی بزرگسالان قهرمانی جهان روزهای ۱۰ تا ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ در شهر اسلو پایتخت کشور نروژر برگزار می‌شود.

ثبت دیدگاه