• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

علل و پیامدهای فروپاشی جام های فوتسال در انار

  • 06 تیر 1396 - 21:00
علل و پیامدهای فروپاشی جام های فوتسال در انار

محمود باقری‌زاده، کارشناس تربیت بدنی و علوم ورزشی در مقاله‌ای که به انارپرس ارسال کرده؛ به بررسی علل و پیامدهای فروپاشی جام های فوتسال در انار پرداخته است.

وی سابقه برگزاری جام های موفق فوتبال و فوتسال در شهرستانهای بم و انار را در کارنامه خود دارد.

متن مقاله وی به شرح زیر است:

علت فروپاشی یک جام فوتسال به دلیل پیچیدگی های خاصی که دارد می توانند متفاوت باشد ولی دلایل مهم این روند که تاثیر بیشتری دارند عبارتند از:

۱- قبل از برگزاری هر جام باید چارت سازمانی آن رسم شود مثلا کمیته بررسی ، مسوول برگزاری ، مسوول داوران، مسوول برق سالن ، کمیته نظارت…..

۲- باید با تیمها با احترام برخورد شود و از قانون به عنوان اسلحه استفاده نشود و تا حرکتی از بازیکن یا تیم دیده شد به آنها شلیک شود و نابود شوند یا زخمی شوند.

۳- مسوول جام روی تک تک تیمها وقت بگذارد و آنها را روانکاوی و روانشناسی کند. یک تیم که زیاد اعتراض می کنند روش خاصی را برای آنها اجرا کند .مسوول برگزاری برای داوری هر تیم فکر کند و به صورت دوره ای داور نچیند که داوری یک تیم در جام را یک داور خیلی قانونی سوت بزند. با کمیته داوری مشورت کرده و داوری انتخاب شود که مناسب آن تیم و مسابقه باشد.

۴- فضای مسابقات را جذاب کند. جامی که سرد و بی روح باشد کسل کننده و امکان اینکه بازیگوشی از طرف مربی و بازیکنان و تماشاچیان رخ دهد بسیار بالاست.

۵- قبل از مسابقه با تیمها خوش و بش داشته باشد و آنها را دوست بدارد این باعث می شود بازیکنان با انرژی خاصی رقابت کنند و به خاطر مسوول بازیها کمتر به حاشیه بروند.

۶- جلساتی را با داوران برگزار کند و داوران را توجیه کند که از اسلحه کارت زرد و قرمز برای کنترل بازی استفاده نکنند بلکه با ترفند های خاصی بازی را کنترل کنند چون در موقع خشم زیاد یک بازیکن کارت جواب نمی دهد.شاید بتوان با یک لحظه نگه داشتن بازی و صحبت با بازیکن خاطی و تذکر به او خشمش را کنترل کرد و گر نه او و مربی اش جام را بر هم می زنند چون چیزی برای ازدست دادن ندارند. حداقل در یک بازی مسوول برگزاری یک پذیرایی مختصر از تیمها بین دو نیمه داشته باشد این نوعی احترام به تیم هاست.

۹- مسوول برگزاری وقت برای تیهما زیاد صرف کند انها را بشناسد و در طول برگزاری از مسایل روزمره زندگی شخصی اش را تا حد توان کنار بگذارد و هر بازی شخصا حضور داشته باشد. اگر میخواهد جام عالی برگزار شود ۹۰ درصد به جام فکر کند ۱۰ درصد به خانواده و زندگی و مهمانی و….

۱۰- درمورد جامهای قبل و مسابقات قبل از این جام تحقیق کند. مثلا اگر مربی یا بازیکنی در جام سه ماه پیش با داور ی درگیری داشته اند این داور را برای این تیم تا حد امکان انتخاب نکند چون هر سوت و کارتی انتقام را در ذهن مربی و بازیکن تداعی می کند.

۱۱- سعه صدر و گشاده رویی از امتیازهای خوب مسوول برگزاری هر جامی است که مشکلات بسیاری را حل میکند.

۱۲- قانون را رعایت کنند ولی سختگیر نباشند.در کل برای یک جام که تعداد زیادی مربی و بازیکن و تماشاچی حضور دارند مسوول برگزاری باید شب و روز تلاش کند در غیر اینصورت این مهم را قبول نکند چون ضربات شدیدی را با بازیکنان وارد می کند که تا مدتها تاوانش را دیگران می دهند و حتی اتفاق افتاده که فرد ورزش را کنار گذاشته تا اخر عمر و اتفاقهای بدی همچون چاقوکشی و بزه های دیگر که اینها هدف ورزش نیست .هدف ورزش رسیدن به جسم و روحی سالم برای زندگی و خدمت به خدا و خلق خداست پس باید تلاش کرد تا اشتباهات به حداقل برسد چون نمیشود بدون اشتباه بود ولی اگر اشتباه های بزرگ دایم تکرار شد جام به اخر نمی رسد.

۱۳- داوران و برگزارکنندگان در جام از بازیکنان و مربی ها انتقام های شخصی نگیرند. این مطلب مهمی است که در شهرهای کوچک و روستاها که همه یکدیگر را می شناسند بیشتر رخ می دهد.

۱۴- نظم رارعایت کنند بازیها تقریبا سر وقت برگزار شود .

۱۵- برای فینال داوران قوی یا حداقل از داوران شهرستانهای همجوار استفاده شود.

اینها دلایلی است که اگر توجه نشود باعث فروپاشی جام می شود.

در پایان به یکی از پیامدهای جام هایی که بدون تفکر برگزار می شود اشاره می کنم.یکی از پیامدهای بد این است که تیمها برای جام رمضان به شهرستانها و مناطق همجوار می روند چون لذتی از جام شهر خودشان نمی برند و مسابقات سرد و بی روح و بی تماشاچی روحیه آنها را تضعیف می کند و کم کم شهرستان با بحران ورزش روبرو می شود. همچنان که در شهر انار این اتفاق افتاده و کسانی که تخصص ورزشی دارند و پیشکسوتان کنار کشیده اند و هییت ها و تیمها و جامها را به اجبار کسانی اداره می کنند که توانش را ندارند . البته دست این افراد درد نکند که همین قدر کار می کنند و گرنه که باید با ورزش در انار خداحافظی کرد.

لازم بذکر است که تنها راه نجات ورزش انار این است که از نیروهای متخصص استفاده شود. بسیاری از معلمان ورزش انار که کارت مربیگری و داوری دارند کناره گیری کرده اند یا از انها استفاده نشده. بیایید دست به دست هم دهیم و ورزش شهرستان را نجات دهیم .مسوولین شما شروع کنید با تدبیر و تفکر.با تشکر.

 

ثبت دیدگاه