• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

شناسایی شهید گمنام پس از ۲۷ سال

  • 30 مرداد 1392 - 0:01
شناسایی شهید گمنام پس از ۲۷ سال

 مدتی پیش انارپرس و سایر رسانه‌ها عکسی از یک شهید منتشر کردند که در سال ۱۳۶۵ به اشتباه به نام فردی دیگر در همدان به خاک سپرده شده بود.

اکنون با انتشار این عکس در رسانه‌ها و برنامه “ماه عسل”‌شبکه سه، خانواده‌اش، وی را شناسایی کردند. به گزارش خبرگزاری پانا؛ حلیمه مهرانی مادر شهید “ایرج خرمجاه” فرزند خود را شناسایی کرد.

همچنین با اعلام نتایج آزمایشات پزشکی و DNA مشخص شد شهیدی که به نام جعفر زمردیان در سال ۱۳۶۵ در گلزار شهدا همدان به خاک سپرده شده “شهید ایرج خرمجاه” نام دارد.

IMG12013168

شهید ایرج خرم‌جاه که از غواصان لشکر ۱۰ سیدالشهدا بود در روز بیست و هفتم دی‌ماه ۱۳۶۵ و در سن ۱۴سالگی در منطقه عملیاتی شلمچه به شهادت رسیده است.

این شهید در سال ۱۳۵۱ در روستای «سیبستان» از توابع شهرستان ساوجبلاغ استان البرز متولد شد ؛ وی که در دوران طفولیت پدر خود را به نام احسان اله خرمجاه از دست داده بود ، در دامن مادری مومن و با تقوا پرورش یافت ، با آغاز جنگ تحمیلی شهید ایرج خرمجاه به همراه پسرخاله خود به نام شهید علی مهرانی عازم جبهه های حق علیه باطل شد و در ۲۵/دی ماه ۱۳۶۵ به شهادت رسید که پیکر پاک وی به اشتباه با مشخصات جعفر زمردیان به همدان انتقال یافت و به خاک سپرده شد؛البته در سال ۱۳۷۴ شهید گمنامی را به نام شهید خرمجاه در گلزار شهدای پل کردان (شهر گلسار فعلی )به خاک سپردند .

تورج خرمجاه برادر این شهید اعلام کرد:قرار است مراسم گرامی‌داشت این شهید و تعویض سنگ مزار او روز پنجشنبه این هفته با حضور مادر، برادران و تنها خواهرشهید خرم‌جاه و مسئولان استان همدان انجام شود.

اکنون مادر با نهایت بی تابی دیدار فرزند، پنج شنبه عازم همدان می شود تا با یوسف گم گشته خود که سال ها دور از مادر در خاک همدان آرمیده، دیدار کند.

ثبت دیدگاه