رئیسجمهور اسبق کشورمان با بیان اینکه در مرام اهل بیت، تحمیل نبود؛ اما «تحمل» بود، گفت: خشونت زبانی و غیرزبانی در روش آنان نبود، به مخالف خود هم احترام میگذاشتند و به ضایع شدن حق آنها راضی نبودند.
به گزارش ایلنا، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی در مراسم گرامیداشت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) که طبق سنت هر ساله، شب گذشته در دفتر وی و با حضور اصحاب فرهنگ و هنر، شخصیتهای سیاسی، علما و روحانیون و… برگزار شد، اظهار کرد: درباره فضائل حضرت زهرا(س) و درک و باورداشت آنها، نباید مشکل زیادی وجود داشته باشد؛ زیرا هر انسان منصفی با رجوع به تاریخ میتواند خیلی ساده و روشن این فضائل را دریافت کند و روایات متعدد شیعه و سنی، تعابیر علی(ع) و سایر بزرگان در این مورد وجود دارد و حتی در قرآن کریم هم آیاتی در خصوص حضرت زهرا(س) یا مجموعهای که ایشان در آن حضور داشتند نازل شده است که مصداق بارز آن سوره کوثر است؛ یعنی علاوه بر آنچه پیامبر(ص) از قول خداوند در مورد فاطمه(س) نقل میکنند، در قرآن هم تعابیر والایی در مورد آن بانوی بزرگوار به کار رفته است.
رئیس موسسه بین المللی گفتوگوی فرهنگو تمدنها در خصوص روش اخلاقی اهل بیت(ع) گفت: همه وجود این بزرگواران، عبودیت خدا و همه رسالت آنها دعوت به دین خدا و اجرای دین خدا در زندگی اجتماعی و فردی انسانها بوده است. اما روش آنها، روش «تحمیل» نبود و ما در رفتار پیامبر(ص)، علی(ع) و حضرت زهرا(س) هیچ گاه روش تحمیل را نمیبینیم، بلکه روش آنها تعلیم، توجیه و دعوت بود.
وی تصریح کرد: در مرام اهل بیت، تحمیل نبود؛ اما «تحمل» بود. آنها حتی به مخالف خود احترام میگذاشتند و به ضایع شدن حق آنها راضی نبودند. چرا که در نظر آنها ایمانی ارزش دارد که از روی آگاهی و اختیار بدست آید و نیز دائما توسط آنها به مردم هشدار داده میشد که خودشان حق را بشناسند، از آن دفاع کنند و در مقابل باطل و ناحق اعتراض کنند.
وی ادامه داد: در عین حال در هیچ مرحلهای، در روش اهل بیت(ع) خشونت زبانی و غیر زبانی را نمیبینیم و این روش در میان آنها جایی ندارد و حتی خشونتهایی که در بعضی دورهها اتفاق افتاد، مورد تایید بزرگان این مکتب نبود و در طول تاریخ شیعیان-خصوصا شیعیان ۱۲ امامی-هیچ گاه توسل به خشونت یافت نمیشود و حتی برخی فرقههای اسلامی که قیام بالسیف را سرلوحه کار خود قرار داده بودند مورد توجه قرار نگرفتند.
خاتمی یادآور شد: روش عقلانی اهل بیت از ظاهرپرستی فاصله میگیرد و اصولا تفاوت این مکتب با دیگران این است که به عقل و خرد اعتماد میکند و از ظاهرپرستی احتراز دارد و دین را در ظواهر نمیبیند. آنها برای تحمیل ظواهر دنیایی اعمال خشونت نمیکردند و حتی با آنکه حکومت عدل را ترویج میکردند، پایه آن را رضایت مردم میدانستند نه تحمیل؛ و گرنه امامان ما میتوانستند عده و عُده جمع کنند و حتی به برخی از آنان پیشنهاد شد که با توجه به عده و عُدّه جمع شده حکومت را بدست گیرند؛ تا جایی که شعار بنی عباس در ابتدا، خشنودی آل پیامبر(ص) بود، اما آنها بدون آگاهی و خواست مردم نخواستند با زور و کودتا حتی حکومت عدل را برپاکنند.
وی با اشاره به وضعیت فعلی جهان اسلام اظهار کرد: امروز خشونت توسط کسانی که ظاهرپرست هستند اتفاق میافتد و اگرچه از گذشته در شیعیان اخباریگری کمتر به چشم خورده و مکتب عقل و اجتهاد آن را بیرون رانده است؛ اما در دوره خودمان، عدهای ظاهر پرستی را همه دین دانسته و رسالت خود را تحمیل ظواهر دین بدون احترام به حقوق انسانها میبینند؛ اما همه اینها استثناء است و ارتباطی با اهل بیت(ع) ندارد.
سید محمد خاتمی در پایان سخنان خود به ذکر مصیبت اهل بیت(ع) پرداخت.