• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024

دولت گشایش راه صادرات پسته و زعفران را پیگیری می‌کند

  • 14 آبان 1402 - 7:54
دولت گشایش راه صادرات پسته و زعفران را پیگیری می‌کند

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه کشت زعفران در شهرستان‌های مختلف استان کرمان نتیجه‌بخش بوده است گفت: دولت گشایش راه صادرات پسته، زعفران و دیگر محصولات کشاورزی را با جدیت پیگیری می‌کند.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، سید محمد حسینی ۱۲ آبان‌ماه در نخستین جشنواره زعفران راویز رفسنجان اظهار کرد: کشاورزی در حوزه فعالیت‌های بخش خصوصی است اما دولت نقش حمایتی و هدایتی خود را در این حوزه ایفا می‌کند. در حال حاضر در دولت بحث اصلاح الگوی کشت با سیاست آینده‌نگری و نگاه به بازار و میزان مصرف داخلی و خارجی مطرح است و امیدواریم در این زمینه با حمایت‌های دولت، علاوه بر خودکفایی در تولید، صادرات محصولات کشاورزی نیز به اقصی نقاط جهان انجام شود.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری افزود: همانطور که توسعه و کشت پسته در نقاط مختلف کشور از رفسنجان نشات گرفته، تولید زعفران نیز از خراسان منشا گرفته و در حال حاضر می‌بینیم که در شهرستان‌های مختلف استان کرمان از جمله زرند، بردسیر، سیرجان، بافت، ریگان و … این محصول کشت می‌شود که نشان می‌دهد کشت زعفران نتیجه خوبی در این استان می‌دهد.

او با بیان اینکه عمده زعفران جهان در ایران تولید می‌شود، افزود: قبلا این محصول به کشورهای اسپانیا، امارات و سایر کشورهای جهان صادر می‌شد و ارزش افزوده‌ای برای آن کشورها داشت تا اینکه صنعت بسته‌بندی زعفران در کشورمان شکل گرفت و در حال حاضر صادرات زعفران برای ایران ارزش افزوده دارد.

حسینی کشت زعفران را با وجود خشکسالی‌های ۱۰ سال اخیر و کاهش بارندگی‌ها در کشور توصیه و بیان کرد: این محصول به آب زیادی نیاز ندارد بنابراین اصلاح الگوی کشت به این معنی مطرح است که در نقاطی که کمبود آب وجود دارد محصولاتی کشت شود که آب کم نیاز دارد. باید به سمت کشت محصولات با نیاز آبی اندک با استفاده از روش‌های علمی رفت.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری گفت: خوشبختانه شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه نقش بسزایی دارند.کشت گلخانه‌ای در کشور نتیجه بخش است و به راحتی می توان محصولات این کشت را صادر کرد بنابراین نیاز است زیرساخت‌های ناوگان هوایی ارتقا یابد، تا مشکل بیکاری رفع شود.

او با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم به همین سمت در حال حرکت هستیم، اظهار کرد: در این‌ دولت ۵۰۰۰ کارگاه و کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل احیا شده، همچنین در صنعت پتروشیمی، عمرانی، و ساخت مسکن تدابیر خوبی اندیشیده شده و در صنعت بسیاری از صنایع و حرفه‌ها، فعال و معیشت مردم متحول می‌شود.

حسینی افزود: تاکید رئیس جمهوری این است که در هر شهرستانی باید جایگاهی برای عرضه محصولات مشاغل خانگی ایجاد شود بنابراین شهرداری‌ها در این موضوع کمک کنند.

جشنواره زعفران راویز فرصتی جدید برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری رفسنجان

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به اینکه جشنواره زعفران راویز فرصتی جدید برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهرستان رفسنجان است گفت: در این جشنواره می‌توان به راحتی  جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهرستان را به مردم معرفی کرد.

سعید شاهرخی در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه راویز هنوز جزو مناطق محروم در کشور است افزود: رفسنجان دارای پتانسیل‌هایی از جمله بناهای تاریخی ارزشمند و مناطق گردشگری بکر و همچنین ‌پسته، مس، زعفران، پرورش اسب و … است که می‌توان با ورود مردم به این حوزه‌ها به ارتقای شهرستان در زمینه جذب گردشگران کمک کرد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با بیان اینکه قنوات منطقه راویز تمدن سه هزار ساله را در این دهستان حفظ کرده است بیان کرد: متاسفانه این قنوات در سیل اخیر تخریب شده‌اند و نیاز به اعتبار لازم برای احیا دارند و امیدواریم که دستگاه‌های مرتبط در این راستا کمک کنند.

او بیان کرد: بدون شک برگزاری جشنواره‌های مختلف با توجه به ظرفیت‌های شهرستان رفسنجان و دهستان راویز مهاجرت معکوس مردم به روستاها را رقم می‌زند.

شاهرخی خاطرنشان کرد: در جشنواره زعفران نمایشگاهی از محصولات تولیدی و صنایع‌دستی زنان و مردان راویز در بیش از ۲۰ غرفه به نمایش درآمد.

ثبت دیدگاه