• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

خنجرهای ۵۰۰۰ ساله در کرمان مرمت می‌شود

  • 21 مرداد 1402 - 15:58
خنجرهای ۵۰۰۰ ساله در کرمان مرمت می‌شود

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: تا پایان سال جاری ۶۰ قلم شی و دو خنجر تاریخی با قدمت بیش از ۵۰۰۰ سال مرمت می‌شود.

مجتبی شفیعی امروز ۲۱ مردادماه در تشریح این خبر اظهار کرد: این تعداد قلم شی تاریخی سفال‌هایی هستند که در کاوش‌های علمی و حفاری‌های غیرمجاز بدست آمده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان افزود: تعدادی از این سفال‌ها دست‌ساز و تعدادی هم چرخ‌ساز بوده و دارای ارزش تاریخی بالایی هستند.

او ادامه داد: اشیاء تاریخی قبل از مرمت و بعد از مرمت در سامانه جام ثبت می‌شوند که تاکنون این اتفاق برای تمامی اشیاء تاریخی مرمت شده انجام شده است.

شفیعی گفت: اشیاء تاریخی و فرهنگی پس از انجام مطالعه و ساماندهی (مستندنگاری، عکسبرداری، تهیه شناسنامه و مرمت) در سامانه جام به ثبت می‌رسند.

معاون میراث فرهنگی استان کرمان از تجهیز کارگاه مرمت کاغذ و اسناد تاریخی خبر داد و خاطرنشان کرد: این کارگاه با حضور متخصصان کشوری راه‌اندازی شده و تمامی مراحل مرمت اسناد تاریخی با نظر این متخصصان انجام می‌گیرد که در این زمینه همکاران واحد مرمت آثار منقول اداره‌کل میراث‌فرهنگی تلاش‌های زیادی به کار برده‌اند که جای تشکر دارد.

ثبت دیدگاه