• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

مراسم جوش‌زنی در روستای جهانی میمند برگزار می‌شود

  • 30 تیر 1402 - 18:50
مراسم جوش‌زنی در روستای جهانی میمند برگزار می‌شود

مدیر پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی میمند با اشاره به برگزاری مراسم جوش‌زنی در این روستای جهانی گفت: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده برای ساماندهی محوطه روبه‌روی حسینیه این روستا امسال هم میزبان عزاداران حسینی هستیم.

رضا ریاحیان امروز ۲۹ تیرماه با بیان اینکه روستای میمند دارای بافتی پویا و زنده است و طبق روال هر سال مراسم جوش زنی در روز تاسوعا و عاشورا در این روستا برگزار می‌شود، اظهار کرد: مراسم جوش‌زنی از آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی است .

مدیر پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی میمند با اشاره به اینکه جوش زنی نوعی سینه زنی است که در ماه محرم توسط مردم محلی به شیوه خاص برگزار می‌شود، افزود: این شیوه عزاداری در شهربابک هم انجام می‌شود که با نوع میمندی اندکی تفاوت دارد، اما اساس عزاداری در هر دو نوع یکسان است. 

او ادامه داد: مردم عزادار با دست چپ کمر فرد کناری خود را محکم گرفته و یک حلقه دایره‌ای ایجاد می‌کنند که ریشه در اعتقادات مذهبی آنان دارد. 

ریاحیان بیان کرد: مردم منسجم عزادار ضمن حرکت دایره‌وار، دو قدم به عقب رفته و سپس یک قدم به جلو می‌گذارند و همزمان با این حرکت زنجیره‌ای اشعار مذهبی نوحه خوان را پاسخ داده و با دست راست به سینه خود می‌کوبند. 

مدیر پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی میمند خاطرنشان کرد: پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی میمند برای بهتر برگزار شدن ویژه برنامه‌های ایام محرم و صفر تمامی تلاش خود را با مشارکت اهالی و مسئولان به کار می‌گیرد تا بتواند بیش از گذشته در حفظ و حراست از آداب و رسوم مردم این منطقه نقش مهمی را ایفا کند.

ثبت دیدگاه