• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

عَلَم‌گردانی در شهر رفسنجان ممنوع است

  • 27 تیر 1402 - 15:22
عَلَم‌گردانی در شهر رفسنجان ممنوع است

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان رفسنجان با بیان این‌که عَلَم‌گردانی در سطح شهر ممنوع است، گفت: عَلَم از نمادهای امام حسین(علیه السلام) است و کسی با آن مخالفت ندارد اما جابجایی عَلَم‌ها در شهر یا اجتماع آنها در یک نقطه چون موجب اذیت دیگران می‌شود و ترافیک ایجاد می‌کند ممنوع است. عزاداران عَلَم‌ها در همان جلوی مسجد عَلَم‌گردانی کنند.

حجت‌الاسلام سیدمرتضی نقیب‌پور شامگاه ۲۶ تیرماه در نشست خبری تشریح مصوبات ستاد شئون اسلامی شهرستان به‌مناسبت دهه اول محرم، با تسلیت ایام سوگواری امام حسین(علیه السلام) و یاران باوفایش، اظهار کرد: امسال هم مانند سال‌های گذشته هیات‌های عزاداری، مواکب، جلسات خانگی با همان شور و شعور با نظم بیشتری در شهرستان برگزار خواهد شد و مردم خود این عزاداری‌ها را مدیریت کرده و شکوه عشق و ارادت به دستگاه با برکت اباعبدالله را به نمایش خواهند گذاشت.

وی با بیان این‌که دستور خود اهل بیت این است که اصل را فدای فرع نکنیم، ادامه داد: یعنی بیش از برپایی عزاداری برای امام حسین(علیه السلام)، عمل به دستورات آنحضرت و به پا داشتن مرام ایشان برای ما مهمتر است و دستورات سیدالشهدا نصب‌العین ماست و اگر در عزاداری‌ها اقدامی انجام دهیم که سبب رنجش آنحضرت و اهل بیت شود آن عزداری مقبول نیست.

نقیب‌پور عنوان کرد: عزاداری برای تقرب به خداست و تقرب به خدا در گرو اطاعت خدا و اهل بیت است. برخی اوقات مزاحمت‌ها، بی‌اخلاقی‌ها و بی‌نظمی‌هایی در حاشیه عزاداری اباعبدالله(علیه السلام) صورت می‌گیرد که تمام دستگاه را خراب می‌کند و گاهی اوقات ترافیک بی‌جا و مسدود کردن خیابانی حادثه‌ای را رقم می زنند که سبب رنجش مومنین می‌شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی رفسنجان در ادامه مصوبات ستاد شئون اسلامی شهرستان را تشریح کرد و گفت: هر گونه سد معبر در معابر شهری اعم از پیاده‌رو و خیابان ممنوع و کسانی که قصد ایجاد موکب را دارند، نیاز به اخذ مجوز از سوی خدمات شهری شهرداری و راهنمایی و رانندگی و شورای هیات‌های مذهبی دارد.

نقیب‌پور افزود: برپایی ایستگاه‌های صلواتی که مزاحمتی ایجاد نکند، منعی ندارد اما ایجاد ایستگاه در محلی که ایجاد راهبندان و ترافیک می‌کند نیاز به اخذ مجوز دارد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی رفسنجان تأکید کرد: استفاده از آلات و ادوات موسیقی مانند نی، سنتور و ارگ ممنوع و غیرقانونی است البته طبل و سنج و دمامه‌زنی ایرادی ندارد.

نقیب‌پور تصریح کرد: استفاده از وسایل نقلیه سنگین اعم از کامیون و کمپرسی برای جابجایی عزاداران و علم‌ها ممنوع است، هم‌چنین ساعت پایانی عزاداری‌ها در سراسر کشور ساعت ۲۳ اعلام شده لذا ادامه دادن عزاداری بعد از این ساعت منوط به این است که آلودگی صوتی و مزاحمت برای مردم ایجاد نکند.

به‌گفته او، شهروندان از استفاده زنجیرهای تیغ دار و کارهایی که وهن تشیع است و حرمت شرعی دارد، خودداری کنند.

وی افزود: خدای نکرده اگر خلاف شرعی در هیاتی رخ داد شهروندان خود تذکر دهند و امر به معروف کنند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی رفسنجان  با بیان این مطلب که علم‌گردانی در سطح شهر ممنوع است، تأکید کرد: علم از نمادهای امام حسین(علیه السلام) است و کسی با آن مخالفت ندارد اما جابجایی علم‌ها در شهر یا اجتماع آنها در یک نقطه چون موجب اذیت دیگران می‌شود و ترافیک ایجاد می‌کند ممنوع است. عزاداران علم‌ها در همان جلوی مسجد علم‌گردانی کنند.

نقیب‌پور تصریح کرد: اجتماعات در سطح شهر و دسته‌روی هیات‌ها اگر در مسیری که ایجاد ترافیک نمی‌کند هیچ مشکلی ندارد اما اگر ایجاد راه‌بندان می‌کند باید حتما با راهنمایی و رانندگی هماهنگ شود.

وی هم‌چنین گفت: نصب بنرهای تبلیغاتی عزاداری در سطح شهر ایراد ندارد که نام سخنران و مداح با هم باشد و سخنران حتما باید از روحانیت باشند و نصب بنرهایی که تنها نام مداح در آن درج شود، ممنوع است.

ثبت دیدگاه