• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024

افزایش ۱۰ درجه‌ای حداقل دمای هوای رفسنجان در سال جاری

  • 13 تیر 1402 - 14:20
افزایش ۱۰ درجه‌ای حداقل دمای هوای رفسنجان در سال جاری

کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمان با بیان این‌که انتظار داشتیم تابستان امسال دمای بالاتری را داشته باشیم، گفت: حداقل دمای هوا در رفسنجان در سال جاری نسبت‌ به میانگین بلندمدت ۱۰ درجه افزایش داشته است.

مریم سلاجقه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حداکثر دمای ثبت‌شده در رفسنجان در خرداد امسال ۴۱.۸ درجه و در تیرماه تاکنون ۴۲.۹ درجه بوده است که بیشترین دمای ثبت‌شده در خرداد در این شهرستان ۴۲ درجه مربوط‌ به سال ۱۳۸۶ و در تیرماه ۴۳.۲ در سال ۱۴۰۰ بوده است.

وی با بیان اینکه تاکنون رکورد دمایی در شهرستان رفسنجان نداشتیم، ادامه داد: اما وقتی میانگین دمای خردادماه در رفسنجان را بررسی می‌کنیم میانگین دمای بلندمدت رفسنجان در خرداد ۲۷.۵ درجه بوده در حالی‌که امسال این عدد ۲۹.۸ درجه است که نشان می‌دهد دمای خرداد در رفسنجان دو درجه نسبت‌به میانگین بلندمدت بیشتر است.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمان افزود: در تیرماه نیز در حالی‌که میانگین دمای امسال ۳۴.۵ درجه بوده، اما این عدد در بلندمدت ۳۰.۲ درجه است که باز هم نشان می‌دهد دمای رفسنجان نسبت‌ به میانگین بلندمدت چهار و نیم درجه گرم‌تر شده است.

سلاجقه توضیح داد: بیشترین حداقل دمای ثبت‌ شده خردادماه در رفسنجان در بلندمدت ۱۸.۴ درجه بوده، در حالی‌که امسال این عدد ۲۸.۸ درجه بوده است، همچنین بیشترین حداقل دمای تیرماه در رفسنجان ۲۱.۶ درجه بوده که امسال این دما ۳۰.۸ درجه است که تحلیل این اعداد نشان می‌دهد حداقل دمای بلندمدت در این دو ماه در رفسنجان ۱۰ درجه افزایش داشته است.

وی تغییرات اقلیمی را یادآور شد و با اشاره به اینکه انتظار داشتیم با توجه به فاز ال‌نینو دمای امسال گرم‌تر از سال‌های گذشته باشد، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌کنیم از روز چهارشنبه(فردا) از شدت گرما کاسته شود.

ثبت دیدگاه