• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024

فرو نشست زمین در رفسنجان سالانه ۳۰ سانتیمتر

  • 06 تیر 1402 - 17:20
فرو نشست زمین در رفسنجان سالانه ۳۰ سانتیمتر

مدیرکل زمین شناسی استان کرمان گفت: جنوب شهر کرمان به سمت ماهان در محور هفت باغ و جوپار در سنوات گذشته سالانه حدود ۱۳ سانتی‌متر فرونشست تجربه کرده‌اند و برخی از مناطق شهر کرمان مخصوصا غرب و جنوب غرب کرمان (فرودگاه به سمت دشت جوپاری) درگیر فرونشست هستند.

علی رشیدی پیش از ظهر امروز ششم تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در یک سال گذشته اکتشافات موضوعی در دست انجام است و در حوزه شهرستان راور اکتشافات سیریس رسوبی، عناصر نادر خاکی در شهرستان شهربابک و ژئو شیمیایی و زمین‌شناسی اقتصادی در شهرستان جیرفت در دست انجام است.

او از مخاطرات زمین‌شناسی سخن به میان آورد و اظهار کرد: مطالعات زمین لرزه و فرونشست زمین در استان کرمان انجام و اطلس لرزه خیزی سبزواران به وسعت ۱۵ هزار کیلومتر مربع تهیه شده و مطالعات فرونشست در دشت ها و شهرهای مختلف استان در دستور کار است.

مدیرکل زمین شناسی استان کرمان با بیان این مطلب که فرونشست زمین سالانه پایش می‌شود، در ادامه با اشاره به مطالعات فرونشست در شهرهای جنوبی و شرقی استان اظهار کرد: شهرستان کرمان به صورت ویژه در دستور مطالعات فرونشست بوده است.

او عنوان کرد: طرح کلان ملی “طرح تحول زمین شناختی و اکتشافات معدنی” در دولت سیزدهم آغاز شد.

رشیدی تصریح کرد: بیش از ۴۰ هزار کیلومتر مربع معادل ۲۳ درصد از وسعت استان کرمان در سه لایه زمین شناسی اقتصادی و اکتشافات ژئوشیمیایی با روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید مورد پایش قرار می‌گیرد این طرح از نیمه دوم امسال آغاز و مقرر است که تا سال ۱۴۰۴ در کل کشور به اتمام برسد.

او در ادامه با بیان این مطلب که فرونشست زمین در همه جهان وجود دارد، اظهار کرد: فرونشست به دلیل برداشت بی رویه از منابع آب‌های زیرزمینی اتفاق می‌افتد. فرونشست بیشتر در مناطقی که از آب‌های زیرزمینی بی‌رویه استفاده می‌کنند، اتفاق می‌افتد.

رشیدی افزود: حدود یک میلیارد متر مکعب اضافه برداشت در استان کرمان داریم و تا زمانی که این اضافه برداشت مدیریت نشود، فرونشست ادامه دارد.

او بیان کرد: در برخی از مناطق استان سالانه بیش از ۳۰ سانتی‌متر فرونشست تجربه می‌شود.

مدیرکل زمین شناسی استان کرمان از میزان فرونشست زمین در شهر کرمان سخن به میان آورد و گفت: موضوع فرونشست در پیرامون شهر کرمان جدی و نرخ فرونشست در آن قابل توجه است.

رشیدی تصریح کرد: برخی از مناطق شهر کرمان دچار فرونشست نیستند و به علت آب‌های فاضلاب بالاآمدگی دارد.

او افزود: در مناطق غرب و جنوب غرب شهر کرمان سالانه حدود چهار پنج سانتی متر فرونشست وجود دارد.

 مدیرکل زمین شناسی استان کرمان اضافه کرد: در شهرستان رفسنجان فرونشست حدود ۳۰ سانتی‌متر بوده و در برخی از مناطق استان فرونشست زمین حدود ۱۸ تا ۲۰ سانتی متر در سال‌های مختلف تجربه شده است.

او در ادامه سخنانش در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره وضعیت گسل‌های جنوب استان کرمان اظهار کرد: مطالعات لرزه خیزی هفت شهرستان جنوبی انجام و اطلس لرزه خیزی سبزواران تهیه شده است.

مدیرکل زمین شناسی استان کرمان ادامه داد: دو گسل اصلی و مهم تحت عنوان گسل سبزواران شرقی و غربی که از دو طرف شهر جیرفت و عنبرآباد عبور می‌کنند مهمترین گسل‌های لرزه خیز جنوب هستند.

او با یادآوری زلزله‌های این دو گسل در ایام گذشته و فعال بودن آنها اظهار کرد: این گسل‌ها قابلیت رویداد لرزه‌های بزرگ دارند اما زمان اتفاق آن قابل پیش‌بینی نیست .

رشیدی تاکید کرد: بعد از زمین لرزه ویرانگر در بم ساخت و سازها بر اساس اصول انجام می‌شود.

ثبت دیدگاه