• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024

نمازی؛ بانی تحول بهداشت و درمان در ایران

  • 21 فروردین 1402 - 14:53
نمازی؛ بانی تحول بهداشت و درمان در ایران

محمد نمازی؛ با انجام اقداماتی زیرساختی در حوزه‌های بهداشت عمومی و درمان، به عنوان یکی از شاخص‌ترین چهره‌ها در میان واقفان و نیکوکاران استان فارس و کشور به شمار می‌رود و احداث بیمارستان نمازی یکی از ماندگارترین خدمات دوراندیشانه او است.

بیستم فروردین مصادف با پنجاه و یکمین سالمرگ مرحوم حاج محمد نمازی، است؛ واقف نیک‌اندیشی که بنیان‌گذار حرکت‌های اثرگذار و متحولانه‌ای در حوزه‌های بهداشتی و درمانی و تسهیل کننده مسیر ورود سایر نیکوکاران به این بخش‌ها به شمار می‌رود.

نمازی، بعد از سال‌ها اقامت در آمریکا، سال ۱۳۲۳ به کشور مراجعه کرد و با مشاهده اوضاع نابسامان شهر شیراز به عنوان موطن خود و همشهریانش که دچار بیماری‌های متعدد جسمی و روحی بودند، گام‌های بلندی را در مسیر ارتقاء شاخص‌های بهداشتی و درمانی در این شهر برداشت.

شادروان نمازی، پس از مشورت با اهل فن به این نتیجه رسید که بیشتر امراض و بیماری های شایع شده به دلیل دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی است.

درآن زمان امراض گوناگونی نظیر وبا و حصبه جان عده زیادی از مردم در شیراز و دیگر نقاط ایران را می‌گرفت و اکثر قریب به اتفاق پزشکان یکی از راه‌های عمده درمان این بیماری‌ها و ریشه‌کن کردن آنها را تصفیه و سالم‌سازی آب شرب مردم می‌دانستند.

نمازی در اولین گام و با سرمایه شخصی و به کمک دوستان و نزدیکانش در صدد احداث تصفیه خانه و لوله‌کشی آب شهری برآمد و کار به گونه‌ای پیش رفت که نام شیراز به عنوان اولین شهر ایران که از سیستم آب لوله کشی سالم بهره‌مند است، مطرح و ثبت شد.

بعد از آن، مرحوم نمازی یکی از بهترین باغ‌های شیراز، مشهور به باغ کفشگر را خریداری و زمینه احداث بیمارستانی را در آن پایه‌ریزی کرد. مرکزی که اکنون و بعد از گذشته نیم قرن، همچنان مهمترین مرکز تخصصی و فوق تخصصی آموزشی درمانی در جنوب کشور به شمار می‌رود.

مرحوم نمازی، برای اداره بهتر و استفاده از دستاوردهای روز علم پزشکی، بنیاد ایران را بنا نهاد که با عضویت متخصصان و دانشمندان رشته‌های مختلف پزشکی نظارت بر امور بیمارستانی و توسعه آن را عهده‌دار شود.

آن نیک‌اندیش، پس ازثبت رسمی بنیاد ایران، با هدف دوام بخشیدن به آن، سندی تنظیم و اقدام به وقف بیمارستان نمازی کرد؛ سندی که به اعتقاد کارشناسان یکی از کامل‌ و جامع‌ترین اسناد وقفی در کشور به شمار می‌رود.

شادروان محمد نمازی در بخشی از وقف‌نامه تنظیمی، هدف و نیت خود را از تأسیس و راه‌اندازی مرکز آموزشی درمانی نمازی، چنین بیان می‌کند:

“هدف و منظور از ایجاد مرکز طبی و بهداشتی مزبور این نبوده و نیست که مانند بیمارستان‌های معمولی دیگر، فقط محلی برای آسایش بیماران باشد که چند روز یا چند ماه درآنجا بخوابند و استراحت کنند بلکه منظور اصلی آن است که این مرکز، مکانی برای دستیابی به پیشرفته‌ترین علوم پزشکی رایج درجهان و تعلیم و آموزش پزشکانی مجرب برای معالجه بیماران دراین شهر و میهن عزیزمان باشد.”

به گزارش ایسنا، بیمارستانی که مرحوم حاج محمد نمازی بنیان‌گذاری کرد، انگیزه و چراغ‌راهی برای دیگر واقفان شد تا در مسیر احداث مراکز درمانگاهی، بیمارستانی و بهداشتی، بانی خیر شوند.

ثبت دیدگاه